HISTORY OF POLITICAL THOUGHT

Academic year
2025/2026 Syllabus of previous years
Official course title
STORIA DEL PENSIERO POLITICO
Course code
FT0615 (AF:577413 AR:326610)
Teaching language
Italian
Modality
On campus classes
ECTS credits
6
Degree level
Bachelor's Degree Programme
Academic Discipline
SPS/02
Period
1st Term
Course year
2
The course aims to provide, within the range of philosophical skills specific to a three-year degree, a more in-depth view of the history of political doctrines, obtained through the study of texts and the clarification of major historiographical and interpretative issues, relating each time to an author or a theme.
Studenti e studentesse dovranno essere in grado di riconoscere la specificità di un testo e di un autore della tradizione politica, nel loro contesto concettuale proprio, di comprenderne le poste in gioco storiografiche e interpretative.
You need to have a good general knowledge and have studied history and philosophy at secondary school level.
The course will provide an introduction to the history of political thought by examining the fundamental concepts and central issues in the Western tradition (authority, nature, utopia, conflict, state sovereignty, legitimacy, popular sovereignty, cosmopolitanism, the nation-state, conservatism, liberalism, socialism, totalitarianism, constitutional democracy, peace, and war).
Exam texts:
Carlo Galli (a cura di), Manuale di storia del pensiero politico, il Mulino, Bologna 2011 (parti selezionate),
and a book of your choice from:
Thomas More, Utopia, a cura di Luigi Firpo, Guida, Napoli 1979;
Niccolò Machiavelli, Il principe, traduzione a fronte in italiano moderno di Carmine Donzelli, introduzione e commento di Gabriele Pedullà, Donzelli, Roma 2022 (Collana Nuova Biblioteca);
Thomas Hobbes, Leviatano, traduzione di Gianni Micheli, introduzione di Carlo Galli, Rizzoli, Milano 2011 (parti I e II);
John Locke, Il secondo trattato sul governo, traduzione di Anna Gialluca, introduzione di Tito Magri, BUR, Milano 1998;
Jean-Jacques Rousseau, Il contratto sociale, traduzione di Jole Bertolazzi, introduzione di Alberto Burgio, note di Andrea Marchili, Feltrinelli, Milano 2014;
Benjamin Constant, La libertà degli antichi, paragonata a quella dei moderni, a cura di Giovanni Paoletti, Seguito da Profilo del liberalismo di Pier Paolo Portinaro, Einaudi, Torino 2005;
Karl Marx, Friedrich Engels, Manifesto del partito comunista, a cura di Enrico Donaggio e Peter Kammerer, Feltrinelli, Milano 2017;
Max Weber, La politica come professione, traduzione di Francesco Tuccari in Id., Il lavoro intellettuale come professione, a cura e con introduzione di Massimo Cacciari, Mondadori, Milano 2018;
Hannah Arendt, Le origini del totalitarismo, traduzione di Amerigo Guadagnin, introduzione di Alberto Martinelli, con un saggio di Simona Forti, Einaudi, Torino 2004 (parte III);
Michel Crozier, Samuel P. Huntington, Joji Watanuki, La crisi della democrazia. Rapporto alla Commissione Trilaterale sulla governabilità delle democrazie, traduzione di Vito Messana, prefazione di Alessandro Aresu, Le due rose Editore, Milano 2023.
The exam will focus on the comprehension of the texts discussed during the lessons and the preparation of the fundamentals of the history of political thought, with reference to the manual indicated in the exam programme.
oral
The final grade, expressed on a scale of thirty, is based on an oral exam designed to assess content knowledge, analytical skills, and clarity of expression. A score of 30 with honors indicates excellent preparation, full command of concepts, critical thinking, and independent elaboration. Scores between 28 and 30 reflect solid and well-structured knowledge with clear and appropriate expression. A result between 25 and 27 shows good preparation with some uncertainties. Scores between 21 and 24 indicate partial understanding and difficulties in expression. Grades between 18 and 20 correspond to the minimum acceptable level of preparation. A failing grade is assigned in cases of significant gaps in knowledge or inability to coherently complete the exam.
The course will be held in the form of a traditional lesson, but we will encourage the active participation of students.
This programme is provisional and there could still be changes in its contents.
Last update of the programme: 04/04/2025