HISTORIC LINGUISTICS (ADVANCED)
- Academic year
- 2025/2026 Syllabus of previous years
- Official course title
- LINGUISTICA STORICA SP.
- Course code
- FM0127 (AF:568487 AR:324816)
- Teaching language
- Italian
- Modality
- On campus classes
- ECTS credits
- 6
- Degree level
- Master's Degree Programme (DM270)
- Academic Discipline
- L-LIN/01
- Period
- 2nd Semester
- Where
- VENEZIA
Contribution of the course to the overall degree programme goals
Expected learning outcomes
Pre-requirements
Contents
Referral texts
M. Mancini (ed.), Il cambiamento linguistico, Roma, 2003.
2. Further readings
2.1. Open theoretical and methodological issues
A. L. Prosdocimi, Diacronia: ricostruzione. Genera proxima e differentia specifica, in «Lingua e stile» 13/III, 1978, pp. 335-371.
A. L. Prosdocimi, I fondamenti teorici della linguistica storica ovvero alla ricerca dell’odorosa pantera ovvero à la recherche…, in A. L. Prosdocimi, Scritti inediti e sparsi, Padova, 2004, II, pp. 583-627.
A. L. Prosdocimi, Comparazione, tipologia e ricostruzione, in A. L. Prosdocimi, Scritti inediti e sparsi, Padova, 2004, II, pp. 657-855.
A. L. Prosdocimi, Dialetto/dialetti, koinè/koinai. Ambito del significare e orizzonti del comunicare, in G. Marcato (ed.), Le mille vite del dialetto, Padova, 2014, pp. 441-472.
M. P. Marchese, A. L. Prosdocimi, Post hoc ergo propter hoc? Coseriu e Saussure, in V. Orioles, R. Bombi (eds.), Oltre Saussure. L’eredità scientifica di Eugenio Coseriu, 2015, pp. 233-247.
2.2. Etymology
Y. Malkiel, Etymology and general linguistics, in «Word» 18, 1, 1962, pp. 198-219.
A. Zamboni, L’etimologia, Bologna, 1976.
A. L. Prosdocimi, Da appunti manoscritti su Trasanni e Cesane come microsistema toponimico, in Trasanni porta di Urbino, Urbino, 1999, pp. 341-359.
W. Belardi, Di alcuni fondamenti teorici dell’etimologia, in M. Benedetti (a cura di), Fare etimologia. Presente, passato e futuro nella ricerca etimologica, Roma, 2001, pp. 7-56.
P. Di Giovine, Etimologia indoeuropea ed etimologia romanza, in M. Benedetti (a cura di), Fare etimologia. Presente, passato e futuro nella ricerca etimologica, Roma, 2001, pp. 285-291.
A. L. Prosdocimi, Unità e varietà di un’etimologia e del fare-etimologia, in M. Benedetti (a cura di), Fare etimologia. Presente, passato e futuro nella ricerca etimologica, Roma, 2001, pp. 293-410.
A. Zamboni, Etimologia e linguistica generale, in M. Benedetti (a cura di), Fare etimologia. Presente, passato e futuro nella ricerca etimologica, Roma, 2001, pp. 233- 248.
W. Belardi, L’etimologia nella storia della cultura occidentale, 2 tomi, Roma, 2002, spec. vol. I pp. 5-112, vol. II pp. 109-146, 451-462 (capp. I, XI, XXII).
D. Poli, Dall’ovvietà alla congetturalità: le strategie etimologiche come percorsi cognitivi del latino, in A. Manco, D. Silvestri (a cura di), L’etimologia, Roma, 2011, pp. 197-218.
D. Baglioni, L’etimologia, Roma, 2016.
S. Brugnolo, F. Rovai, Note sull'argomentazione etimologica da Heidegger a Cacciari, in «SigMa» 8, 2024, pp. 295-323.
D. Baglioni Etimologie vere, false, presunte, in «La Crusca per voi» 68, pp. 4-6.
Assessment methods
In particular, mastery of the topics, ability in presentation, terminological adequacy, and the ability for independent reflection on linguistically phenomena will be taken into account for evaluation.
Type of exam
Grading scale
28–29: Displays a very good understanding of the topics covered in lectures and reference texts; makes largely appropriate use of the discipline’s technical terminology; demonstrates a strong ability for independent reflection on linguistic phenomena.
26–27: Shows a good knowledge of the topics covered in lectures and reference texts; occasional inaccuracies in the use of the discipline’s technical terminology; moderate ability for independent reflection on linguistic phenomena.
22–25: Demonstrates a partial and/or somewhat superficial understanding of the topics covered in lectures and reference texts; presentation is not always clear and may show deficiencies in the use of the discipline’s technical terminology; exhibits a sufficient ability for independent reflection on linguistic phenomena.
18–21: Shows an incomplete but sufficient understanding of the topics covered in lectures and reference texts; presentation is unclear and/or lacks appropriate use of the discipline’s technical terminology; exhibits a limited but still adequate ability for independent reflection on linguistic phenomena.