FUNDAMENTALS OF CONSERVATION AND MANAGEMENT OF CULTURAL HERITAGE II
- Academic year
- 2024/2025 Syllabus of previous years
- Official course title
- ELEMENTI DI CONSERVAZIONE E GESTIONE DEI BENI CULTURALI II
- Course code
- FT0451 (AF:520178 AR:290599)
- Modality
- On campus classes
- ECTS credits
- 6 out of 12 of FUNDAMENTALS OF CONSERVATION AND MANAGEMENT OF CULTURAL HERITAGE
- Subdivision
- Surnames M-Z
- Degree level
- Bachelor's Degree Programme
- Educational sector code
- L-ART/04
- Period
- 4th Term
- Course year
- 2
- Moodle
- Go to Moodle page
Contribution of the course to the overall degree programme goals
The object of analysis is represented by methods, examples, historic contexts and traditions, territories and spaces, perspectives and problems, technical solutions, contingencies and events which linked theatres, archives, libraries, study centers, theatre companies, collectors and artists involved in the realization of a show and afterward in the collection of documents and creation of exhibitions or museums dedicated to the performing arts.
Expected learning outcomes
Within the limits of the course organization a visit to an archive, a museum and if possible an exhibition or collection will be arranged.
Pre-requirements
Contents
It is a wide and varied territory to be explored not yet known whose profound suggestion is related to the need to enhance and transmit the knowledge and the memory of the performing arts as an essential part of our cultural heritage.
Referral texts
P. Bertolone, M.I. Biggi, D. Gavrilovich, 'Performing Arts Museum and Exhibitions', Roma, 2015
'The General Conference of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation meeting in Paris', October 2003, Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage, 2003.
M. V. Marini Chiarelli, 'Il museo nel mondo contemporaneo', Roma, 2011.
ADUIT, 'Il patrimonio teatrale come bene culturale', a cura di L. Trezzini, Roma, 1991.
'Spectacle and Display', ed. D. Cherry and F. Cullen, Oxford, 2008.
'Visioni e oltre. Multisensorialità, accessibilità e nuove tecnologie al museo', a cura di F. Caruso, Grosseto, 2011.
'Performing Arts Museum', Book LLC, Wiki series, Mehphis 2011.
'Performing Arts Collections and Their Treatments', ed. N. Leclercq, K. Davis, M.T. Jovinnelli, Bruxelles, 2012.
'Opera ad Arte/Arte all’Opera', a cura di L. Valente, Napoli 2011.
'The Austrian Theater Museum and its Collections,' ed. C. Muhelegger, Wien, 2000.
M. F. Christout, 'Les catalogues d’expositions: Une sourse souvent originale et unique de documentations et de références pour les arts du spectacle', Barcelona, 1980.
'Vestimenti antichi e contemporanei. Scheda VeAC e Lemmario-Strumenti di catalogazione per la conoscenza e la tutela di un Patrimonio', a cura di G. Butazzi, G. Damiani, E. Giffi, T.Schoenholzer, MiBAC, Roma, 2010.
Assessment methods
Who likes can write a text, after having agreed with professor.
It will be a parto of the examination.
Regarding the grading scale for the oral exam:
A. Scores in the range of 18-22 will be assigned for:
- Sufficient knowledge of the textbooks and related topics
- Limited ability to use data and form independent judgments
- Sufficient communication skills.
B. Scores in the range of 23-26 will be assigned for:
- Fair knowledge of the textbooks and related topics
- Fair ability to use data and form independent judgments
- Fair communication skills.
C. Scores in the range of 27-30 will be assigned for:
- Good or excellent knowledge of the textbooks and related topics
- Good or excellent ability to use data and form independent judgments
- Fully appropriate communication skills.
D. The “laude” will be awarded to students with excellent knowledge and comprehension of the textbooks and related topics.
Type of exam
Grading scale
29 gen 2025, 11:02 (12 giorni fa)
a me
Cara Dida
ti mando un caro saluto e questo messaggio 'standard' da parte dei Delegati AQ e del Collegio didattico, porta pazienza, li sto mandando a tantissimi colleghi...
da una verifica effettuata con il Delegato AQ di Ateneo e del Dipartimento di FBC sui syllabi relativi agli insegnamenti dell'a.a. 2024-2025 del corso di laurea in Conservazione e gestione dei beni e delle attività culturali, in particolare per quanto concerne l'individuazione di margini di miglioramento relativi alla prospettiva docimologica, alla conformità ai Descrittori di Dublino, alla differenziazione tra frequentanti e non frequentanti, abbiamo constatato che sarebbe utile, in vista della prossima visita CEV (dato che l'analisi dei syllabi è una delle attività precipue delle Commissioni di Esperti della Valutazione), se tu potessi per favore intervenire per specificare meglio i dati relativi a
Storia della scenografia
(perfezionabile la parte docimologica)
da aggiungere nella parte 'Modalità di verifica dell'apprendimento'
confidando di fare cosa gradita, copio più sotto per comodità un esempio di una scala di valutazione degli esami, prendendola dal prontuario redatto dalla Prorettrice alla Didattica prof.ssa Bienati che era stato inviato a tutti in tempo antecedenti alla compilazione dei syllabi.
Questa richiesta si applica anche per gli insegnamenti che si fossero già svolti nel I semestre.
Attendo un tuo riscontro quando potrai, per sapere se hai potuto recepire questa nostra comunicazione
cari saluti
Stefania
- - -
Scala di valutazione per gli esami:
A. Saranno assegnati voti nella fascia 18-22 per:
sufficiente conoscenza e comprensione dei testi in programma d'esame e degli argomenti correlati
ridotta capacità di utilizzare i dati rilevanti e di formulare giudizi indipendenti
Abilità comunicative sufficienti.
B. Saranno assegnati voti nella fascia 23-26 per:
Conoscenza discreta dei testi in programma d'esame e degli argomenti correlati
Discreta capacità di utilizzare i dati rilevanti e di formulare giudizi indipendenti
Abilità comunicative discrete.
C. Saranno assegnati punteggi nella fascia 27-30 per:
Buona o eccellente conoscenza e comprensione dei testi in programma d'esame e degli argomenti correlati
Buona o eccellente capacità di utilizzare i dati rilevanti e di formulare giudizi indipendenti
Abilità comunicative pienamente adeguate.
D. La “lode” sarà attribuita agli studenti con eccellente conoscenza e comprensione dei testi in programma d'esame e degli argomenti correlati.
Regarding the grading scale for the oral exam:
A. Scores in the range of 18-22 will be assigned for:
- Sufficient knowledge of the textbooks and related topics
- Limited ability to use data and form independent judgments
- Sufficient communication skills.
B. Scores in the range of 23-26 will be assigned for:
- Fair knowledge of the textbooks and related topics
- Fair ability to use data and form independent judgments
- Fair communication skills.
C. Scores in the range of 27-30 will be assigned for:
- Good or excellent knowledge of the textbooks and related topics
- Good or excellent ability to use data and form independent judgments
- Fully appropriate communication skills.
D. The “laude” will be awarded to students with excellent knowledge and comprehension of the textbooks and related topics.
Teaching methods
Within the limits of the course organization, will be in programme visits to archive, museum and if possible an exhibition or collection will be arranged.
2030 Agenda for Sustainable Development Goals
This subject deals with topics related to the macro-area "Human capital, health, education" and contributes to the achievement of one or more goals of U. N. Agenda for Sustainable Development