THEORIES AND ANALYSIS OF SOCIAL INEQUALITIES
- Academic year
- 2024/2025 Syllabus of previous years
- Official course title
- TEORIE E ANALISI DELLE DISEGUAGLIANZE
- Course code
- FM0519 (AF:512475 AR:292794)
- Modality
- On campus classes
- ECTS credits
- 6
- Degree level
- Master's Degree Programme (DM270)
- Educational sector code
- SPS/07
- Period
- 1st Term
- Course year
- 1
Contribution of the course to the overall degree programme goals
Expected learning outcomes
- has knowledge of the theoretical framework and concepts necessary for the study and analysis of inequalities;
- has a general framework of inequalities in the Western world, of main generative causes and their main forms (taken in time and space);
- is able to clearly formulate the content of the course, to use properly the current terminology in the field of inequalities, to argue in support of the principal theoretical hypotheses, to give examples in order to support or refute a hypothesis of analysis;
- is able to collect information, provide analysis and interpretations by applying acquired knowledge, providing relevant examples built autonomously;
- is able to communicate and interact with different audiences.
Pre-requirements
Contents
Global inequalities, international inequalities and internal inequalities: causes, dimensions, trasnformations.
Forms of inequalities: work, housing, race, health, education, gender, generations, environnement.
Ideology and inequalities.
Inequalities and social citizenship.
Referral texts
2) Two books of your choice from the following:
On labor transformations and labor inequality:
- Antunes R., Il privilegio della servitù. Il nuovo proletariato dei servizi nell'era digitale, Ed. Punto Rosso (esclusa parte 4).
- Antunes R., Addio al lavoro? Le trasformazioni e la centralità del lavoro nella globalizzazione, ECF, scaricabile qui https://edizionicafoscari.unive.it/libri/978-88-6969-033-4/addio-al-lavoro/
- Antunes R. - Basso P. - Perocco F. (cur.), Il lavoro digitale, PM, scaricabile qui http://www.socioscapes.org/index.php/sc/issue/view/2/1
- Cillo R., Nuove frontiere della precarietà del lavoro, ECF, scaricabile qui https://edizionicafoscari.unive.it/it/edizioni4/libri/978-88-6969-160-7/
On health inequalities:
- Maciocco G., Santomauro F., La salute globale. Determinanti sociali e disuguaglianze, Carocci.
- Marmot M., La salute disuguale, Il Pensiero scientifico (esclusi capitoli 7-8-9-10-11).
- Costa G. et alii, L'equità nella salute in Italia. Secondo rapporto sulle disuguaglianze sociali in sanità, FrancoAngeli.
On poverty and social polarization in the United States and in Italy.:
- Grande E., Guai ai poveri, Gruppo Abele.
- Case A., Deaton A., Morti per disperazione e il futuro del capitalismo, Il Mulino.
- Saraceno C., Morlicchio E., Benassi D., La povertà in Italia. Soggetti, meccanismi, politiche, Il Mulino.
On environmental inequalities:
- Rosignoli F., Giustizia ambientale, Castelvecchi.
On psychological aspects of inequality:
- Volpato C., Le radici psicologiche della disuguaglianza, Laterza.
On housing inequality:
– Filandri M., Proprietari a tutti i costi. La disuguaglianza abitativa in Italia, Carocci.
On the role of law in producing inequality:
- Pintor K., Il codice del capitale. Come il diritto crea ricchezza e disuguaglianza, Luiss University Press.
On territorial inequalities:
Monaco F., Tortorella W., L'altra faccia della Luna. Comuni ai margini tra quotidianità e futuro, Rubettino.
On economic inequality yesterday and today:
- Savage M., The Return of Inequality: Social Change and the Weight of the Past, Harvard University Press.
- Alacevich M., Soci A., Breve storia della disuguaglianza, Laterza.
- Gallino L., La lotta di classe dopo la lotta di classe, Laterza.
On racial inequality related to immigration:
- Basso P. - Perocco F., Gli immigrati in Europa. Razzismo, disuguaglianze, lotte, FrancoAngeli.
- Basso P., Razzismo di stato, Franco Angeli.
Assessment methods
L'apprendimento viene verificato attraverso un componimento/compito scritto, che prevede la risposta a tre domande con risposta aperta. La prima domanda concerne il testo di base obbligatorio (0-12 punti). La seconda domanda concerne il primo libro a scelta (0-6 punti). La terza domanda (0-12 punti) contiene una traccia sugli argomenti trattati a lezione e una traccia sul secondo libro a scelta: lo studente/la studentessa opta per una delle due tracce; chi opta per la traccia sugli argomenti trattati a lezione è dispensato dal secondo libro a scelta.
Durante le lezioni e in moodle vengono fornite ulteriori informazioni sulla prova d'esame. Per ulteriori informazioni sull'esame contattare il docente via mail o a ricevimento.
Al momento dell'iscrizione all'esame, comunicare al docente via e-mail il titolo del/i libro/i a scelta. Come da regolamento, gli studenti/le studentesse con certificato DSA hanno la possibilità di utilizzare il PC e di avere il 30% in più di tempo a disposizione. Per usufruire di tale possibilità gli/le interessati/e devono contattare l'Ufficio disabilità, il quale fornirà al docente la lista degli studenti/delle studentesse con certificato DSA iscritti all'esame.
Tempo a disposizione: 3 ore.
Teaching methods
Teaching language
Further information
Ca' Foscari abides by Italian Law (Law 17/1999; Law 170/2010) regarding support services and accommodation available to students with disabilities. This includes students with mobility, visual, hearing and other disabilities (Law 17/1999), and specific learning impairments (Law 170/2010). If you have a disability or impairment that requires accommodations (i.e., alternate testing, readers, note takers or interpreters) please contact the Disability and Accessibility Offices in Student Services: disabilita@unive.it.