CONTEMPORARY HISTORY OF VENICE
- Academic year
- 2023/2024 Syllabus of previous years
- Official course title
- STORIA CONTEMPORANEA DI VENEZIA
- Course code
- SIE001 (AF:494199 AR:280292)
- Modality
- On campus classes
- ECTS credits
- 6
- Degree level
- Corso di Perfezionamento
- Educational sector code
- M-STO/04
- Period
- 2nd Semester
- Course year
- 1
- Where
- VENEZIA
- Moodle
- Go to Moodle page
Contribution of the course to the overall degree programme goals
The course explores a number of topics relating to Venice in the Contemporary age (1789 - present).
Expected learning outcomes
Pre-requirements
Contents
Referral texts
Albanese Giulia and Marco Borghi (eds.), Memoria resistente. La lotta partigiana a Venezia e provincia nel ricordo dei protagonisti, Portogruaro: nuovadimensione, 2005.
Albanese Giulia, Il fascismo italiano. Storia e interpretazioni, Rome: Carocci, 2021.
Benzoni Gino and Gaetano Cozzi (eds.), Venezia e l’Austria, Venice: Marsilio, 1999.
Caposano Vito, “Giuseppe Turcato. La Resistenza a Venezia tra azione, narrazione, memoria”, Venetica rivista di storia contemporanea, 61, 2021, 211-228.
Cooke Philip, The legacy of the Italian Resistance, New York: Palgrave Macmillan, 2011.
Cosmai Franca and Stefano Sorteni (eds.), L'ingegneria civile a Venezia: istituzioni, uomini, professioni da Napoleone al fascismo, Venice: Marsilio, 2001.
Davis Robert C. and Garry Marvin, Venice, the tourist maze. A cultural critique of the World’s most touristed city, Berkeley: University of California Press, 2004.
Franzina Emilio, Il Veneto ribelle. Proteste sociali localismo popolare e sindacalizzazione, Udine: Paolo Gaspari editore, 2001.
Foot John, Blood and Power. The rise and fall of Italian Fascism, London: Bloomsbury, 2022.
Isman Fabio, Venezia, la fabbrica della cultura: tra istituzioni ed eventi, Venice: Marsilio, 2000.
Isnenghi Mario and Stuart Woolf (eds.), Storia di Venezia, L’Ottocento e il Novecento, Rome: Istituto della Enciclopedia italiana, 2002.
Isnenghi Mario and Daniele Ceschi (eds.), La grande guerra: dall'intervento alla vittoria mutilata, Turin: UTET, 2008.
Isnenghi Mario, Se Venezia vive. Una storia senza memoria, Venice: Marsilio, 2021.
Nardo Loredana, “Un mondo in attesa di costruzione: il Ppi veneziano”, Venetica rivista di storia contemporanea, 61, 2021, 69-88.
Pignotti Marco, Il diario politico di Francesco Cocco Ortu (1922-1929). Dalla delegittimazione del distema parlamentare alla legittimazione della dittatura fascista, Alessandria: Edizioni dell’Orso, 2021.
Piva Francesco, Lotte contadine e origini del fascismo. Padova-Venezia 1919-1922, Venice: Marsilio Editori, 1977.
Pomoni Luciano, Il dovere nazionale: i nazionalisti veneziani alla conquista della piazza, 1908-1915, Padua: Il poligrafo, 1998.
Riall Lucy, Risorgimento: the history of Italy from Napoleon to nation-state, New York: Palgrave Macmillan, 2009.
Salerno Giacomo-Maria, Per una critica dell’economia turistica. Venezia tra museificazione e mercificazione, Macerata: Quodlibet, 2020.
Salerno Giacomo-Maria, “Touristification and displacement. The long-standing production of Venice as a tourist attraction”, City, 26:2-3, 2022, 519-541.
Stringa Nico, “Venezia ’900: il secolo delle mostre”, Laboratoire italien, 15, 2014, 167-178.
Ventura Angelo, Risorgimento veneziano: lineamenti costituzionali del governo provvisorio di Venezia nel 1848-49, e altri saggi su Daniele Manin e la rivoluzione del 1848, Rome: Donzelli, 2017.
Zannini Andrea, “Il turismo a Venezia dal secondo dopoguerra ad oggi”, Laboratoire italien, 15, 2014, 191-199.
Assessment methods
A source analysis using one of the sources examined during class. The analysis shall include what the source is, who produced it, why, where, how, on which support, which were the goals of who produced it, and in which conditions it was produced. (Max 1,000 words).
As a final exam, students will be asked to produce a piece of writing:
Each student shall produce a short essay (1,500 words) answering one of the questions examined in class. Students will then have to discuss their writing during an oral exam to prove their knowledge of the topic.