URDU LITERATURE 2
- Academic year
- 2024/2025 Syllabus of previous years
- Official course title
- LETTERATURA URDU 2
- Course code
- LT0U80 (AF:451953 AR:223926)
- Modality
- On campus classes
- ECTS credits
- 6
- Degree level
- Bachelor's Degree Programme
- Educational sector code
- L-OR/19
- Period
- 2nd Semester
- Course year
- 2
- Where
- VENEZIA
- Moodle
- Go to Moodle page
Contribution of the course to the overall degree programme goals
The course thus completes the linguistic and literary formation of those students who have chosen urdu as a second language during their three year undergraduate study program within the Licsaam degree course.
Expected learning outcomes
Pre-requirements
Working knowledge of the urdu language is an advantage for direct access to textual material distributed during classes.
Contents
- an overview of the principal literary genres in modern urdu literature and the principal literary achievements and works and its authors;
- the role of Muhammad Iqbal in redefining Muslim identity in South Asia and beyond;
- the emergence of new, imported literary genres and their use among urdu writers;
- the progressive literature and social critic as the new standard for useful literature: the writers of the Progressive Writer's Movement and their importance for re-shaping the mind of urdu language writers in South Asia;
- the literature of Partition, from Faiz Ahmad Faiz to Sa'adat Hasan Manto;
- the literature of the post-colonial period in India and in Pakistan: new, separate identities.
Referral texts
- Dubrow, Jennifer (2018): Cosmopolitan Dreams: The Making of Modern Urdu Literary Culture in Colonial South Asia, University of Hawaii Press.
- Faruqi, Mehr Afshan (a cura di) (2008): The Oxford India Anthology of Modern Urdu Literature: Fiction: Volume II (The Oxford India Collection), Oxford University Press.
- Pritchett, Frances W.: "A Long History of Urdu Literary Culture, Part 2: histories, performances and masters", in Literary Cultures in History: Reconstructions from South Asia (S. Pollock editor), New Delhi: OUP, 2004, pp.864-911. (a printed copy is available for consultance in the university's library at: Ca' Foscari BALI-Studi Europei e Postcoloniali : COMMONW (D 820 POL/Lit)
- Qureshi, Omar (1996): "Twentieth Century Urdu Literature", in Handbook of Twentieth Century Literatures of India (ed. Nalini Natarajan, Westport, 1996. (an electronic version of the text is available at the Columbia University's website: www.columbia.edu/itc/mealac/pritchett/00urdu/3mod/txt
-Schimmel, Annemarie (1975): Classical Urdu Literature from the Beginning to Iqbal, in A History of Indian Literature Series (edited by Jan Gonda), Vol. VII, Fasc. 3, Wiesbaden: Otto Harassowitz. ISBN 3-447-01671-X (reperibile presso la biblioteca di Ca' Cappello)
Assessment methods
Type of exam
Grading scale
Nello specifico, l'esame consisterà in un colloquio orale della durata di ca. 15-20 minuti, durante il quale sarà richiesto allo studente di esporre e di dibattere sui temi ed argomentiaffrontati nel corso delle lezioni; a questo fine, è importante avvalersi degli appunti presi durante le lezioni che vanno a complementare in modo significativo i testi elencati nella bibliografia.
Le domandeformulate dal docente nel corso della discussione servono a valutare le conoscenze storico-letterarie, la comprensione dei testi e dei contesti storici, l'acquisizione degli strumenti critici e di analisi, e la capacità di apprendimento autonomo da parte dello studente. Le domande aperte, in particolare, servono a valutare la sua capacità di applicare le conoscenze alla discussione degli argomenti trattati e la sua autonomia di giudizio nella loro analisi, nonché la sua capacità di esprimere in maniera sintetica ed efficace le proprie osservazioni.
La gradazione del voto è determinata secondo le seguenti linee:
A. punteggi nella fascia 18-23 verranno attribuiti in presenza di:
- sufficiente conoscenza e capacità di comprensione applicata in riferimento al programma;
- limitata capacità di raccogliere e/o interpretare le informazioni, formulando giudizi autonomi;
- sufficienti abilità comunicative, specie in relazione all'utilizzo del linguaggio specifico che attiene alla descrizione dei fenomeni testuali e storico-letterari;
B. punteggi nella fascia 24-27 verranno attribuiti in presenza di:
- discreta conoscenza e capacità di comprensione applicata in riferimento al programma;
- discreta capacità di raccogliere e/o interpretare le infomazioni, formulando giudizi autonomi;
- discrete abilità comunicative, specie in relazione all'utilizzo del linguaggio specifico che attiene alla descrizione dei fenomeni testuali e storico-letterari;
C. punteggi nella fascia 28-30 verranno attribuiti in presenza di:
- buona o ottima conoscenza e capacità di comprensione applicata in riferimento al programma;
- buona o ottima capacità di raccogliere e/o interpretare le informazioni, formulando giudizi autonomi;
- abilità comunicative pienamente appropriate, specie in relazione all'utilizzo del linguaggio specifico che attiene alla descrizione dei fenomeni testuali e storico-letterari.
D. la lode verrà attribuita laddove oltre la conoscenza e la capacità di comprensione eccellenti in riferimento al programma e una capacità di giudizio