ONTOLOGY - II
- Academic year
- 2024/2025 Syllabus of previous years
- Official course title
- ONTOLOGIA II
- Course code
- FT0145 (AF:444976 AR:288528)
- Modality
- On campus classes
- ECTS credits
- 6 out of 12 of ONTOLOGY
- Degree level
- Bachelor's Degree Programme
- Educational sector code
- M-FIL/01
- Period
- 2nd Term
- Course year
- 2
- Moodle
- Go to Moodle page
Contribution of the course to the overall degree programme goals
Expected learning outcomes
Knowledge of the fundamental argumentative strategies on theoretical dimension of philosophical experience, with particular attention to the lexicon, categories and definitions of different speculative survey areas.
Ability to deal with a philosophical text, emphasizing the theoretical approach.
Ability to analyze, understand and argue the reasons underlying philosophical issues, including in relation to the consequences of a practical nature.
Pre-requirements
Contents
The aim of the course is to interrogate the question of "being" between classical and contemporary ontology. In the first part of the course, the main categories of classical ontology (being, nothingness, becoming, lògos, archè, physis, etc.) will be examined, in order to clarify, in the second part, some specific ways in which they are being transcended in the contemporary age, in the direction of a more original philosophical understanding, placed beyond the metaphysical-nihilistic project.
Referral texts
• S. Vanni Rovighi, Elementi di filosofia, vol. II Metafisica, Parte I Ontologia, Cavalleri, Como, 1942, cap. I, pp. 7-32. [in alternativa: S. Vanni Rovighi, Istituzioni di filosofia, La Scuola, Brescia, 2015, cap. IV, pp. 71-99].
• E. Berti, Introduzione alla metafisica, Utet, Torino, 2017, cap. II, pp. 39-74.
Monographic section
Group A)
• F. Nietzsche, La volontà di potenza, a cura di G. Brianese, Mimesis, Milano, 2006 [parti da precisare]
• F. Nietzsche, Il crepuscolo degli idoli, ovvero come si filosofa col martello, nota introduttiva di M. Montinari, traduzione di F. Masini, Adelphi, Milano, 2005. [parti da precisare]
• M. Heidegger, Introduzione alla metafisica, a cura di G. Vattimo, Mursia, Milano, 1968 [cap. 1] (in alternativa: Id., I concetti fondamentali della filosofia antica, Adelphi, Milano, 1993, [parti da precisare])
• M. Heidegger, Segnavia, Adelphi, Milano, 1987, pp. 59-77 e pp. 133-157.
Studies (two to choose from the following studies):
• E. Severino, L’anello del ritorno, Adelphi, Milano, 1999 [parti da precisare]
• G. Deleuze, Nietzsche e la filosofia e altri testi, a cura di F. Polidori, Einaudi, Torino, 2002 [parti da precisare].
• G. Vattimo, Essere, storia e linguaggio in Heidegger, Marietti, Genova, 1963. [parti da precisare]
• J. Wahl, Verso la fine dell’ontologia. Studio sull’’Introduzione alla Metafisica di Heidegger, a cura di Giuseppe Masi, Fabbri, Milano, 1971 [parti da precisare]
Group B)
• H. Bergson, Introduzione alla metafisica, Orthotes, Napoli-Salerno, 2012 [parti da precisare]
• H. Bergson, Il possibile e il reale, in Id., Pensiero e movimento, a cura di Pier Aldo Rovatti, trad. it. F. Sforza, Bompiani, Milano, 2000, pp. 83-97.
• M. Merleau-Ponty, È possibile oggi la filosofia? Lezioni al Collège de France 1958-1959 e 1960-1961, Raffaello Cortina Editore, Milano, 2003. [parti da precisare]
• M. Merleau-Ponty, Il visibile e l’invisibile, a cura di Mauro Carbone, Bompiani, Milano 1993 [parti da precisare]
Studies (two to choose from the following studies):
• R. Breeur, La vita e il nulla, in G. Strummiello (a cura di), Dio, la vita, il nulla. L’evoluzione creatrice di Henri bergson a cento anni dalla pubblicazione, Edizioni di Pagina, Bari, 2008, pp. 97-122.
• G. Deleuze, Il bergsonismo e altri saggi, a cura di Pier Aldo Rovatti e Deborah Borca, Einaudi, Torino, 2001, pp. 81-103 (in alternativa G. Sasso, Tempo, evento divenire, il Mulino, Bologna, 1996 cap. VI).
• Alessandra Scotti, Il mondo del silenzio. Natura e vita in Maurice Merleau-Ponty, ETS, Pisa, 2015, pp. 19-64.
• L. Vanzago, Leggere il visibile e l’invisibile di Merleau-Ponty, Ibis, Como-Pavia, 2020 [parti da precisare].
Assessment methods
1) knowing how to introduce and contextualize the themes of the course from the theoretical and historical-philosophical point of view;
2) learn the terminology, the basic concepts and the theoretical points covered during the course;
3) being able to reconstruct the development of the texts, highlighting points / steps nodal and argument ways.
Teaching methods
Teaching language
Type of exam
2030 Agenda for Sustainable Development Goals
This subject deals with topics related to the macro-area "Human capital, health, education" and contributes to the achievement of one or more goals of U. N. Agenda for Sustainable Development