CONTEMPORARY GLOBAL HISTORY

Academic year
2022/2023 Syllabus of previous years
Official course title
STORIA GLOBALE DELL'ETA' CONTEMPORANEA SP
Course code
FM0568 (AF:378682 AR:199630)
Modality
On campus classes
ECTS credits
6
Degree level
Master's Degree Programme (DM270)
Educational sector code
M-STO/04
Period
1st Term
Where
VENEZIA
Moodle
Go to Moodle page
This module belongs to the core educational activities of the Master’s Degree Programme in History from the Middle Ages to the Present.
The attendance, the active participation in the course and individual study will allow students:
- to acquire the knowledge of the theoretical and epistemological debate related to global history and of its main themes and exponents;
- to approach topics of the module through the analysis of primary sources and historical essays;
- to orally present and discuss an historiographical text during a seminar;
- to write an essay, critically discussing the scientific literature.
General knowledge of the basic events of modern history.
The module analyses the origins and developments of global history, some concepts and characterizing themes, and the relationship with other historiographical domains.
After an introduction, the course will approach some actors (exiles, deportees and slaves, migrants, armed volunteers) and themes (empires, cultures, humanitarianism and human rights, environment) of global history.
1. S. Conrad, Storia globale. Un’introduzione, Roma, Carocci, 2015.

2. A book chosen from:
M. Isabella, Risorgimento in esilio. L’internazionale liberale e l’età delle rivoluzioni, Roma-Bari, Laterza, 2011.
M. Rediker, La ribellione dell’Armistar. Un’odissea atlantica di schiavitù e libertà, Milano, Feltrinelli, 2013.
E. Acciai (a cura di), Anarchismo e volontariato in armi. Biografie e traiettorie di combattenti transnazionali, Roma, Viella, 2021.
K. J. Bade, Le migrazioni nell’Europa dell’Ottocento e del primo Novecento, in Id., L’Europa in Movimento. Le migrazioni dal Settecento a oggi, Roma-Bari, Laterza, 2001, pp. 89-253.
K. Pomeranz, La grande divergenza. La Cina, l’Europa e la nascita dell’economia mondiale moderna, Bologna, il Mulino, 2004.
L. Colley, L’odissea di Elizabeth Marsh. Sogni e avventure di una viaggiatrice instancabile, Torino, Einaudi, 2010.
L. Kamel, Dalle profezie all’impero. L’espansione britannica nel Mediterraneo orientale (1798-1878), Roma, Carocci, 2015.
S. Salvatici, Nel nome degli altri. Storia dell’umanitarismo internazionale, Bologna, il Mulino, 2015.
J.R. McNeill e P. Engelke, La grande accelerazione. Una storia ambientale dell’Antropocene dopo il 1945, Torino, Einaudi, 2018.

3. Documents and texts presented in class and made available on the e-learning platform moodle.unive.it

STUDENTS WHO CANNOT ATTEND THE COURSE:

S. Conrad, Storia globale. Un’introduzione, Roma, Carocci, 2015.
H. Case, L’età delle questioni. Politica e opinione pubblica dalle Rivoluzioni alla Shoa, Roma, Carocci, 2021.

Two texts chosen from:
M. Isabella, Risorgimento in esilio. L’internazionale liberale e l’età delle rivoluzioni, Roma-Bari, Laterza, 2011.
M. Rediker, La ribellione dell’Armistar. Un’odissea atlantica di schiavitù e libertà, Milano, Feltrinelli, 2013.
E. Acciai (a cura di), Anarchismo e volontariato in armi. Biografie e traiettorie di combattenti transnazionali, Roma, Viella, 2021.
K. J. Bade, Le migrazioni nell’Europa dell’Ottocento e del primo Novecento, in Id., L’Europa in Movimento. Le migrazioni dal Settecento a oggi, Roma-Bari, Laterza, 2001, pp. 89-253.
K. Pomeranz, La grande divergenza. La Cina, l’Europa e la nascita dell’economia mondiale moderna, Bologna, il Mulino, 2004.
L. Colley, L’odissea di Elizabeth Marsh. Sogni e avventure di una viaggiatrice instancabile, Torino, Einaudi, 2010.
L. Kamel, Dalle profezie all’impero. L’espansione britannica nel Mediterraneo orientale (1798-1878), Roma, Carocci, 2015.
S. Salvatici, Nel nome degli altri. Storia dell’umanitarismo internazionale, Bologna, il Mulino, 2015.
J.R. McNeill e P. Engelke, La grande accelerazione. Una storia ambientale dell’Antropocene dopo il 1945, Torino, Einaudi, 2018.
Students attending the course: essay (50%), participation in the class (20%), oral exam (30%).
Students who cannot attend the course: essay (30%), oral exam (70%).
The essay with endnotes has to be discussed in advanced with the professor and must deal with one of the themes analysed in class. Essay topics not agreed upon in advanced will not be accepted.The essay must include endnotes and be 25,000 characters (space included)
The oral exam will be based on the reading list.
Lectures, seminars, discussions, and student presentations.
Italian
written and oral
Definitive programme.
Last update of the programme: 11/05/2022