HISTORY OF MEDIEVAL ART II
- Academic year
- 2022/2023 Syllabus of previous years
- Official course title
- STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE II
- Course code
- FM0249 (AF:376593 AR:209756)
- Modality
- On campus classes
- ECTS credits
- 6 out of 12 of MEDIEVAL ART (ADVANCED)
- Degree level
- Master's Degree Programme (DM270)
- Educational sector code
- L-ART/01
- Period
- 2nd Term
- Course year
- 1
- Moodle
- Go to Moodle page
Contribution of the course to the overall degree programme goals
Expected learning outcomes
- Ability to apply knowledge and understanding: to be able to bring back the works of art and the artistic phenomena treated in class in the socio-cultural and spatial-temporal areas of belonging;
- Ability to judge: to be able to grasp the most significant aspects of each work of art, whether they belong to the formal, iconographic, iconological, symbolic, socio-cultural, aesthetic fields;
- Communication skills: knowing how to describe works of art and artistic phenomena treated in class using the specific terminology of the discipline; be able to express clearly, and grammatically correct, notions, reflections and concepts acquired during the lessons;
- Learning skills: at the end of the course the student must be able to provide a reading at the same time analytical and critical of the works of art and artistic phenomena treated, integrating the knowledge acquired during the lessons to read the texts indicated.
Pre-requirements
Contents
Referral texts
- As for the architecture:
• Bellafiore, Giuseppe, Architettura in Sicilia nell’età islamica e normanna (827-1194), Milano, Arnaldo Lombardi Editore, 1990, pp. 108-124, 126-128, 130-132, 136-137, 142-146, 149-151, 154-155.
- As for the wall mosaics:
• Kitzinger, Ernst, I mosaici del periodo normanno in Sicilia, fasc. 1 (La Cappella Palatina di Palermo: i mosaici del presbiterio), Palermo, Accademia Nazionale di Scienze Lettere e Arti, 1992; fasc. 2 (La Cappella Palatina di Palermo: i mosaici delle navate), Palermo, Accademia Nazionale di Scienze Lettere e Arti, 1993; fasc. 3 (Il Duomo di Monreale: i mosaici dell’abside, della solea e delle cappelle laterali), Palermo, Accademia Nazionale di Scienze Lettere e Arti, 1994; fasc. 4 (Il Duomo di Monreale: i mosaici del transetto), Palermo, Accademia Nazionale di Scienze Lettere e Arti, 1995; fasc. 5 (Il Duomo di Monreale: i mosaici delle navate), Palermo, Istituto Siciliano di Studi Bizantini e Neoellenici, 1996; fasc. 6 (La cattedrale di Cefalù, la cattedrale di Palermo e il Museo diocesano, mosaici profani), Palermo, Istituto Siciliano di Studi Bizantini e Neoellenici, 2000.
- Regarding goldsmithing and sumptuary arts:
• Nobiles officinae. Perle, filigrane e trame di seta dal Palazzo Reale di Palermo, catalogo della mostra, Palermo-Vienna, 2003-2004, a cura di Maria Andaloro, Catania, Maimone, 2006 (ed. bilingue, in italiano e inglese), vol. 1: pp. 29-37, 45-78, 120-124, 128-133, 216-217, 222-237, 261-263, 280-287, 298-301, 321-347, 370-377, 390-393, 428-431, 498-509, 542-544, 558-564; vol. 2: pp. 171-181, 195-199, 201-215, 219-229.
- As for Islamic wood painting:
• Grube, Ernst, La pittura islamica nella Sicilia normanna, in “La Pittura in Italia. L'Altomedioevo”, a cura di C. Bertelli, Milano, Electa, 1994, pp. 416-431.
- And, also, an essay chosen from the following:
• Andaloro, Maria, 'I mosaici dipinti di Cefalù', in "Una vita per il patrimonio artistico: contributi in onore di Vincenzo Scuderi", a cura di E. D’Amico, Palermo 2013, pp. 21-23.
• Longo, Ruggero, 'Bāb al-abnā, Sant’Andrea in Kemonia e l’ingresso normanno del Palazzo Reale di Palermo', "L'officina dello sguardo: scritti in onore di Maria Andaloro", a c. di G. Bordi et Alii, Roma 2014, vol. I, pp. 91-96.
• Lovino, Francesco, 'Considerazioni sopra due manoscritti della Biblioteca Marciana di Venezia (Homerus Venetus A e Marc. gr. 539), alla luce della politica artistica nella Palermo normanna', in "Convivium", I, 2014, 1, pp. 152-163.
• Piazza, Simone, 'La "Madonna del Castello" a Lentini: un'icona-palladio dalla Sicilia federiciana, fra storia, memoria e leggenda", in "Arte cristiana", CX, 932, 2022, pp. 360-369.
• Tranchina, Antonino, 'Pictura demonstrat: discorso storico e tenore giuridico nelle immagini perdute presso la Porta dei Re della cattedrale di Cefalù', in "Federico II e l’architettura sacra tra regno e impero", a cura di F. Gangemi e T. Michalsky, Cinisello Balsamo 2021, pp. 115-129.
OPTIONAL TEXTS USEFUL FOR FURTHER INFORMATION AND / OR CONSULTATION:
• Brenk, Beat, a cura di, La Cappella Palatina, 4 voll. (voll. 1-2: testi; voll. 3-4: Atlante), Modena, Panini, 2010-2012 (ed. bilingue, in italiano e inglese)
• Demus, Otto, The mosaics of Norman Sicily, Londra, Routledge & Kegan Paul, 1949 (rist. anast. New York 1988).
• Kitzinger, Ernst, I Mosaici di Monreale, Palermo, Flaccovio, 1960.
• Kitzinger, Ernst, I mosaici di Santa Maria dell’Ammiraglio a Palermo, Bologna, Nuova Alfa, 1990.
• Tronzo, William, The cultures of his kingdom: Roger II and the Cappella Palatina in Palermo, Princeton NJ, Princeton Univ. Press, 1997.
For specific themes and works of art, other bibliographic references can be reported during the lessons. The texts cited that should be untraceable will be provided in pdf format.
Assessment methods
Teaching methods
Use of the Moodle multimedia platform, for the provision of documentary and illustrative materials in pdf format.