PHILOSOPHY OF LANGUAGE
- Academic year
- 2023/2024 Syllabus of previous years
- Official course title
- FILOSOFIA DEL LINGUAGGIO II
- Course code
- FM0396 (AF:376533 AR:252244)
- Modality
- On campus classes
- ECTS credits
- 6 out of 12 of PHILOSOPHY OF LANGUAGE
- Degree level
- Master's Degree Programme (DM270)
- Educational sector code
- M-FIL/05
- Period
- 4th Term
- Course year
- 2
- Where
- VENEZIA
- Moodle
- Go to Moodle page
Contribution of the course to the overall degree programme goals
Expected learning outcomes
1. criticizing and organizing different hypotheses
2. distinguish dimensions relevant to the Philosophy of Language
3. organizing arguments amongst philosophy of language and other disciplines
The course acquaints the student with the main theme of the American neo-pragmatist tradition.
Pre-requirements
Contents
The course looks carefully at some of Richard Rorty’s writings, especially «Objectivity, Relativism and Truth», in order to explore the dialogue that is presupposed with other contemporary philosophers – especially Stanley Cavell and Aldo Giorgio Gargani – as well as in his philosophical models, paricularly Wittgenstein. The close reading analyzes and comments critically on the nature of truth, relativity and objectivity.
Referral texts
- L. Wittgenstein, «Ricerche filosofiche», Einaudi
- L. Wittgenstein, "Causa ed effetto seguito da Lezioni sulla libertà del volere", a cura di A. Voltolini, Einaudi
- D. Davidson, «Inquiries Into Truth and Interpretation» Oxford University Press
Passi scelti da:
- Richard Rorty:
«Consequences of Pragmatism», University of Minnesota Press
«Objectivity, Relativism, and Truth: Philosophical Papers, Volume 1», Cambridge University Press
«Contingency, Irony, and Solidarity», Cambridge University Press
«Truth and Progress: Philosophical Papers». Volume 3, Cambridge University Press
- Stanley Cavell:
«Must We Mean What We Say? A Book of Essays», Charles Scriber’s Sons; Cambridge University Press
«The Claim of Reason: Wittgenstein, Skepticism, Morality, and Tragedy», Clarendon Press
“Declining Decline: Wittgenstein as a Philosopher of Culture” in «Inquiry: An Interdisciplinary Journal of Philosophy and the Social Sciences», n. 31.3 (Spring 1988), pp. 253-264
- Aldo Giorgio Gargani:
"Il soggetto di credenze e desideri", Introduzione a R. Rorty, «Scritti filosofici: Volume 1», Laterza
“La filosofia della psicologia di Ludwig Wittgenstein”, Inroduzione a L. Wittgenstein, «Ultimi scritti, 1948-1951: La filosofia della psicologia», Laterza
"Alle origini della filosofia analitica: Frege e Wittgenstein" in «Paradigmi», n. 2, 2008, pp. 113-129
"Filosofia e modalità. Sull'opera di Wittgenstein" in «Un filosofo senza trampoli. Saggi sulla filosofia di Ludwig Wittgenstein" a cura di L. Perissinotto, Mimesis
Letteratura secondaria (un approfondimento a scelta):
Su Wittgenstein
A.G. Gargani, «Introduzione a Wittgenstein», Laterza
A. Voltolini, « Introduzione alle Ricerche filosofiche», Laterza
A. Voltolini, "Il deflazionismo di Wittgenstein", in «Paradigmi», n. 2, 2008, pp. 99-112
Su Richard Rorty
J. Habermas, "Sulla svolta pragmatica di Richard Rorty" in Id., «Verità e giustificazione», Laterza
R. Brandom (ed.), "Rorty and His Critics", Blackwell
Su Stanley Cavell
H. Putnam, "La filosofia e l'educazione degli adulti: Stanley Cavell e lo scetticismo", in «La filosofia nell'età della scienza», il Mulino
J. Conant, "Stanley Cavell's Wittgenstein", in «The Harvard Review of Philosophy», vol. XIII, 2005, pp. 51-65
Su Aldo Giorgio Gargani
A.I. Davidson, "Dai giochi linguistici all'epistemologia politica" in A.G. Gargani, «Il sapere senza fondamenti», Mimesis
M. Iofrida, "Ricordo di Aldo Giorgio Gargani", in «Iride», n. 3, 2009, pp. 497-508
Ch. Alunni, "Aldo Giorgio Gargani (1933-2009). In memoriam" in «Revue de synthèse», tome 132, 6e série, n° 2, 2011, p. 1-11
Assessment methods
Teaching methods
Teaching language
Further information
Ca' Foscari abides by Italian Law (Law 17/1999; Law 170/2010) regarding support services and accommodation available to students with disabilities. This includes students with mobility, visual, hearing and other disabilities (Law 17/1999), and specific learning impairments (Law 170/2010). If you have a disability or impairment that requires accommodations (i.e., alternate testing, readers, note takers or interpreters) please contact the Disability and Accessibility Offices in Student Services: disabilita@unive.it.
Type of exam
2030 Agenda for Sustainable Development Goals
This subject deals with topics related to the macro-area "Human capital, health, education" and contributes to the achievement of one or more goals of U. N. Agenda for Sustainable Development