CONTEMPORARY GLOBAL HISTORY
- Academic year
- 2021/2022 Syllabus of previous years
- Official course title
- STORIA GLOBALE DELL'ETA' CONTEMPORANEA SP
- Course code
- FM0568 (AF:362990 AR:191902)
- Modality
- On campus classes
- ECTS credits
- 6
- Degree level
- Master's Degree Programme (DM270)
- Educational sector code
- M-STO/04
- Period
- 3rd Term
- Where
- VENEZIA
- Moodle
- Go to Moodle page
Contribution of the course to the overall degree programme goals
Expected learning outcomes
- to acquire the knowledge of the theoretical and epistemological debate related to global history and of its main themes and exponents;
- to approach topics of the module through the analysis of primary sources and historical essays;
- to orally present and discuss an historiographical text during a seminar;
- to write an essay, critically discussing the scientific literature.
Pre-requirements
Contents
After an introduction, the course will approach some actors (exiles, deportees and slaves, migrants, armed volunteers) and themes (empires, cultures, humanitarianism and human rights, environment) of global history.
Referral texts
2. A book chosen from:
2. Un libro a scelta tra:
M. Isabella, Risorgimento in esilio. L’internazionale liberale e l’età delle rivoluzioni, Roma-Bari, Laterza, 2011.
M. Rediker, La ribellione dell’Armistar. Un’odissea atlantica di schiavitù e libertà, Milano, Feltrinelli, 2013.
E. Acciai (a cura di), Anarchismo e volontariato in armi. Biografie e traiettorie di combattenti transnazionali, Roma, Viella, 2021.
K. J. Bade, Le migrazioni nell’Europa dell’Ottocento e del primo Novecento, in Id., L’Europa in Movimento. Le migrazioni dal Settecento a oggi, Roma-Bari, Laterza, 2001, pp. 89-253.
K. Pomeranz, La grande divergenza. La Cina, l’Europa e la nascita dell’economia mondiale moderna, Bologna, il Mulino, 2004.
L. Colley, L’odissea di Elizabeth Marsh. Sogni e avventure di una viaggiatrice instancabile, Torino, Einaudi, 2010.
L. Kamel, Dalle profezie all’impero. L’espansione britannica nel Mediterraneo orientale (1798-1878), Roma, Carocci, 2015.
S. Salvatici, Nel nome degli altri. Storia dell’umanitarismo internazionale, Bologna, il Mulino, 2015.
J.R. McNeill e P. Engelke, La grande accelerazione. Una storia ambientale dell’Antropocene dopo il 1945, Torino, Einaudi, 2018.
3. Documents and texts presented in class and made available on the e-learning platform moodle.unive.it
STUDENTS WHO CANNOT ATTEND THE COURSE:
S. Conrad, Storia globale. Un’introduzione, Roma, Carocci, 2015.
H. Case, L’età delle questioni. Politica e opinione pubblica dalle Rivoluzioni alla Shoa, Roma, Carocci, 2021.
Two texts chosen from:
2. Un libro a scelta tra:
M. Isabella, Risorgimento in esilio. L’internazionale liberale e l’età delle rivoluzioni, Roma-Bari, Laterza, 2011.
M. Rediker, La ribellione dell’Armistar. Un’odissea atlantica di schiavitù e libertà, Milano, Feltrinelli, 2013.
E. Acciai (a cura di), Anarchismo e volontariato in armi. Biografie e traiettorie di combattenti transnazionali, Roma, Viella, 2021.
K. J. Bade, Le migrazioni nell’Europa dell’Ottocento e del primo Novecento, in Id., L’Europa in Movimento. Le migrazioni dal Settecento a oggi, Roma-Bari, Laterza, 2001, pp. 89-253.
K. Pomeranz, La grande divergenza. La Cina, l’Europa e la nascita dell’economia mondiale moderna, Bologna, il Mulino, 2004.
L. Colley, L’odissea di Elizabeth Marsh. Sogni e avventure di una viaggiatrice instancabile, Torino, Einaudi, 2010.
L. Kamel, Dalle profezie all’impero. L’espansione britannica nel Mediterraneo orientale (1798-1878), Roma, Carocci, 2015.
S. Salvatici, Nel nome degli altri. Storia dell’umanitarismo internazionale, Bologna, il Mulino, 2015.
J.R. McNeill e P. Engelke, La grande accelerazione. Una storia ambientale dell’Antropocene dopo il 1945, Torino, Einaudi, 2018.
Assessment methods
Students who cannot attend the course: essay (50%), oral exam (50%).
The essay with endnotes has to be discussed in advanced with the professor and must deal with one of the themes analysed in class. Essay topics not agreed upon in advanced will not be accepted.The essay must include endnotes and be 25,000 characters (space included)
The oral exam will be based on the reading list.