THEORIES AND ANALYSIS OF SOCIAL INEQUALITIES
- Academic year
- 2020/2021 Syllabus of previous years
- Official course title
- TEORIE E ANALISI DELLE DISEGUAGLIANZE
- Course code
- FM0519 (AF:338830 AR:180276)
- Modality
- On campus classes
- ECTS credits
- 6
- Degree level
- Master's Degree Programme (DM270)
- Educational sector code
- SPS/07
- Period
- 1st Term
- Course year
- 1
- Moodle
- Go to Moodle page
Contribution of the course to the overall degree programme goals
Expected learning outcomes
- has knowledge of the theoretical framework and concepts necessary for the study and analysis of inequalities;
- has a general framework of inequalities in the Western world, of main generative causes and their main forms (taken in time and space);
- is able to clearly formulate the content of the course, to use properly the current terminology in the field of inequalities, to argue in support of the principal theoretical hypotheses, to give examples in order to support or refute a hypothesis of analysis;
- is able to collect information, provide analysis and interpretations by applying acquired knowledge, providing relevant examples built autonomously;
- is able to communicate and interact with different audiences.
Pre-requirements
Contents
Global inequalities, international inequalities and internal inequalities: causes and dimensions.
Inequalities at work: structural casualization of work, vulnerable workers, new poverties, new social risks.
Forms of inequalities: housing, race, health, education, gender and generations.
Inequalities at work: casualization, vulnerable workers, new poverties, new social risks.
Ideology and inequalities.
Inequalities and social citizenship.
Inequalities and differences.
Referral texts
2) Two books among following volumes:
Sulla disuguaglianza razziale legata alle migrazioni:
- Basso P. - Perocco F. (cur.), Gli immigrati in Europa. Razzismo, disuguaglianze, lotte, Franco Angeli, 2003. Questo testo non può essere scelto dagli studenti che a Ca' Foscari hanno sostenuto Sociologia delle migrazioni triennale o che hanno frequentato il Master sull'Immigrazione.
- Basso P. (cur.), Razzismo di stato, Stati Uniti, Europa, Italia, Franco Angeli, 2010. Idem. Coloro che scelgono questo testo sono esonerati dallo studio del secondo testo a scelta.
Sulla trasformazione del lavoro e la disuguaglianza lavorativa:
- Antunes R., Il privilegio della servitù. Il nuovo proletariato dei servizi nell'era digitale, Ed. Punto Rosso, 2020 (escluse le parti 3 e 4).
- Antunes R., Addio al lavoro? Le trasformazioni e la centralità del lavoro nella globalizzazione, Edizioni Ca’ Foscari, scaricabile qui https://edizionicafoscari.unive.it/libri/978-88-6969-033-4/addio-al-lavoro/
- Cillo R. (cur.), Nuove frontiere della precarietà del lavoro, Edizioni Ca’ Foscari, Venezia, 2017, scaribabile qui https://edizionicafoscari.unive.it/it/edizioni4/libri/978-88-6969-160-7/
- Gallino L., Vite rinviate. Lo scandalo del lavoro precario, Laterza, 2014.
Sulle disuguaglianze abitative:
– Filandri M., Proprietari a tutti i costi. La disuguaglianza abitativa in Italia, Carocci, 2016.
Sulle disuguaglianze di salute:
- Maciocco G., Santomauro F., La salute globale. Determinanti sociali e disuguaglianze, Carocci, Roma, 2014.
- Costa G. et alii, L'equità nella salute in Italia. Secondo rapporto sulle disuguaglianze sociali in sanità, Franco Angeli, 2015.
Sulle classi sociali e le disuguaglianze sociali di classe:
- Penissat E., et al., Social class in Europe: new inequalities in the Old World, Verso, 2020
- Savage M., Social Class in the 21st Century, Mass Market , 2015.
- Umney C., Class Matters, Inequality and Exploitation in 21st Century Britain, Pluto Press, 2018.
Su disuguaglianze e cittadinanza sociale:
- Costantini D. et al. (cur.), Trasformazioni e crisi della cittadinanza sociale, Edizioni Ca' Foscari, 2014 (soltanto i capitoli dei seguenti autori: Perocco introduzione, Basso, Toffanin, Gjergji, Pradella, Salvador). Scaricabile qui: http://edizionicafoscari.unive.it/col/dbc/1/68/SapereEuropa/2
Sulle vecchie e nuove povertà:
- Forgacs D., Margini d’Italia. L’esclusione sociale dall’Unità ad oggi, Laterza, 2015.
- Grande E., Guai ai poveri, Gruppo Abele, 2017.
3) Students who not attend class are required to add the following text:
- Gallino L., La lotta di classe dopo la lotta di classe, Laterza, 2012 .
Assessment methods
Teaching methods
Teaching language
Further information
Ca' Foscari abides by Italian Law (Law 17/1999; Law 170/2010) regarding support services and accommodation available to students with disabilities. This includes students with mobility, visual, hearing and other disabilities (Law 17/1999), and specific learning impairments (Law 170/2010). If you have a disability or impairment that requires accommodations (i.e., alternate testing, readers, note takers or interpreters) please contact the Disability and Accessibility Offices in Student Services: disabilita@unive.it.
Type of exam
2030 Agenda for Sustainable Development Goals
This subject deals with topics related to the macro-area "Poverty and inequalities" and contributes to the achievement of one or more goals of U. N. Agenda for Sustainable Development