METHODS, APPROACHES AND TECHNIQUES IN CONTEMPORARY ART
- Academic year
- 2020/2021 Syllabus of previous years
- Official course title
- METODI, APPROCCI E STRUMENTI PER L'ARTE CONTEMPORANEA
- Course code
- FM0427 (AF:331652 AR:179366)
- Modality
- ECTS credits
- 6
- Degree level
- Master's Degree Programme (DM270)
- Educational sector code
- L-ART/04
- Period
- 2nd Semester
- Moodle
- Go to Moodle page
Contribution of the course to the overall degree programme goals
This course will give you the opportunity to acquire an advanced knowledge of research methodology applied to artistic processes from the modern age to the contemporary period.
The teaching activities focus on promoting an in-depth critical understanding of the fundamentals of art history and the acquisition of more mature skills in the context of recent art-historical debate.
The course will equip you for positions of responsibility in the study and conservation, cataloguing, management and promotion of art-historical heritage; in the organisation and management of artistic and cultural exhibitions, and in the planning and implementing of cultural and educational activities.
Expected learning outcomes
An in-depth knowledge of the approaches, methods and instruments of the history of modern and contemporary art that are at the cutting edge of current studies.
2. Communicative skills
Each student will be able to clearly communicate and substantiate the contents of the course.
3. Critical skills
Each student will be able to critically evaluate the historical evolution of research methodology applied to artistic processes in the last thirty years.
Pre-requirements
Contents
chronicle of visual civilisation from the 19th to the 20th century;
criteria and approaches in Visual Studies;
Pictorial and Iconic Turn;
things, words, forms, and images; problems of representation;
the semiotics of the visual act;
artistic practice in the context of culture with particular reference to the research of Yuri Lotman;
art and temporality; visual narrativity;
art history and Information and Communication Technologies;
art history and curatorship
Referral texts
- Hans Belting, La fine della storia dell'arte o la Libertà dell'arte, 1983, tr.it. Torino, Einaudi, 1990
- Andrea Pinotti, Antonio Somaini (a cura di), Teorie dell’immagine. Il dibattito contemporaneo, Milano, Cortina, 2009
- Andrea Pinotti, Antonio Somaini, Cultura visuale. Immagini sguardi media dispositivi, Torino, Einaudi, 2016
- Jonathan Crary, Le tecniche dell'osservatore. Visione e modernità nel XIX secolo, 1990, tr.it. Torino, Einaudi, 2013 (cap. I: La modernità e la questione dell'osservatore; cap. IV: Le tecniche dell'osservatore)
- Juri M. Lotman, Il girotondo delle muse. Saggi di semiotica delle arti e della rappresentazione, Bergamo, MORETTI & VITALI, 1998 (L'insieme artistico come spazio quotidiano)
- students must choose at least one essay from the following:
ANDREA BALZOLA, PAOLO ROSA, L'ARTE FUORI DI SÉ. UN MANIFESTO PER L'ETÀ POST-TECNOLOGICA, MILANO, FELTRINELLI, 2011
CAPP. 1-9
HANS BELTING, ANTROPOLOGIA DELLE IMMAGINI, 2001, TR.IT. ROMA, CAROCCI, 2013:
Introduzione
Mezzo-immagine-corpo. Un'introduzione al tema
GOTTFRIED BOEHM, LA SVOLTA ICONICA, A CURA DI MARIA GIUSEPPINA DI MONTE E MICHELE DI MONTE, ROMA, MELTEMI, 2009
Il ritorno delle immagini
Al di là del linguaggio? Osservazioni sulla logica delle immagini
Mnemosyne: La categoria del vedere rammemorante
HORST BREDEKAMP, IMMAGINI CHE CI GUARDANO. TEORIA DELL'ATTO ICONICO, 2010, TR.IT. MILANO, RAFFAELLO CORTINA, 2015
cap. 3: L'atto iconico schematico: la vitalità delle immagini
cap. 4: L'atto iconico sostitutivo: scambio di corpo
cap. 5: L'atto iconico intrinseco: la forma in quanto forma
JONATHAN CRARY, LE TECNICHE DELLL'OSSERVATORE. VISIONE E MODERNITÀ NEL XIX SECOLO, 1990, TR.IT. TORINO, EINAUDI, 2013
cap. I: La modernità e la questione dell'osservatore
cap. IV: Le tecniche dell'osservatore
ARTHUR C. DANTO, LA TRASFIGURAZIONE DEL BANALE. UNA FILOSOFIA DELL'ARTE, 1981, TR.IT. ROMA-BARI, LATERZA, 2008
cap. 1: Opere d'arte e mere cose reali
cap. 6: Opere d'arte e mere rappresentazioni
cap. 7: Metafora, espressione e stile
DAVID FREEDBERG, IL POTERE DELLE IMMAGINI. IL MONDO DELLE FIGURE: REAZIONI E EMOZIONI DEL PUBBLICO, 1989, TR.IT TORINO, EINAUDI, 1993
Introduzione
cap. I: Il potere delle immagini: reazione e repressione
CAP. XI: IMMAGINI VIVE: IL VALORE DELLE VISIONI E DELLE STORIE
JURI M. LOTMAN, IL GIROTONDO DELLE MUSE. SAGGI SULLA SEMIOTICA DELLE ARTI E DELLA RAPPRESENTAZIONE, BERGAMO, MORETTI & VITALI, 1998
L'insieme artistico come spazio quotidiano
L'architettura nel contesto della cultura
La natura morta in prospettiva semiotica
Postfazione: Jurij Lotman e la semiotica delle arti figurative (Silvia Burini)
MEYER SCHAPIRO, PER UNA SEMIOTICA DEL LINGUAGGIO VISIVO, ROMA, MELTEMI, 2002:
cap. III: Parole e immagini: letterale e simbolico nell'illustrazione del testo
VICTOR I. STOICHITA, EFFETTO SHERLOCK. OCCHI CHE OSSERVANO, OCCHI CHE SPIANO, OCCHI CHE INDAGANO. STORIA DELLO SGUARDO DA MANET A HITCHCOCK, 2015, TR.IT. MILANO, IL SAGGIATORE, 2017
capp. 1-4
Assessment methods
One incomplete answer will result in a fail grade.
The use of books, notes and electronic media is not allowed during the test.
Non-attending students may sit the exam based on the listed bibliography.
Teaching methods
All of the lecture slides will be available on the Moodle platform.
Possibility of lectures by guest lecturers (from Italy and abroad) as well as visits to selected temporary exhibitions.