PHILOSOPHY OF KNOWLEDGE (ADVANCED COURSE)
- Academic year
- 2020/2021 Syllabus of previous years
- Official course title
- FILOSOFIA DELLA CONOSCENZA SP.
- Course code
- FM0091 (AF:331527 AR:178044)
- Modality
- On campus classes
- ECTS credits
- 6
- Degree level
- Master's Degree Programme (DM270)
- Educational sector code
- M-FIL/01
- Period
- 2nd Semester
- Course year
- 1
- Moodle
- Go to Moodle page
Contribution of the course to the overall degree programme goals
Expected learning outcomes
Depth knowledge of the argumentative and methodological strategies regarding the theoretical size of philosophical experience
Ability to read and interpret a philosophical text, focusing on the theoretical approach
Ability to analyze, understand and argue the reasons underlying the philosophical issues in view of a theoretical reworking, also in relation to the consequences of a practical nature
Pre-requirements
Contents
1) Idealism and neoidealism
2) Hegel and the history
3) Dialectic of opposites and dialectic of distincts
4) Being and distinction
5) Contemporary history
Referral texts
cap. I (La dialettica o la sintesi degli opposti);
cap. III (La dialettica e la concezione della realtà);
cap. IV (Il nesso dei distinti e la falsa applicazione della forma dialettica);
Appendice, cap. I (Il concetto del divenire e l’hegelismo); cap. II.I (Il primo o il “cominciamento”)
B. Croce, Logica come scienza del concetto puro (1909):
Parte I, sez. I, cap. I (Affermazione del concetto);
Parte I, sez. I, cap. II (Il concetto e gli pseudoconcetti)
Parte I, sez. II (Il giudizio individuale);
Parte I, sez. III (La sintesi a priori logica);
B. Croce, Indagini su Hegel e schiarimenti filosofici (1952):
Parte I, cap. V.I (Le cosiddette “riforme della filosofia” e in particolare di quella hegeliana)
B. Croce, Teoria e storia della storiografia (1917):
cap. I (Storia e cronaca)
G. Gentile, La riforma della dialettica hegeliana (1913):
Parte I, cap. I (La dialettica del pensare e la dialettica del pensato)
Parte I, cap. II (Il problema della deduzione delle categorie)
Parte I, cap. III (Il pensiero come categoria unica)
Parte I, cap. IV (Il concetto hegeliano del divenire)
Parte I, cap. V (Critica del concetto hegeliano del divenire)
Parte II, cap. VIII (Il metodo dell’immanenza), § 10-12
G. Gentile, Teoria generale dello spirito come atto puro (1916):
cap. III (L’unità dello spirito e la molteplicità delle cose)
cap. IV (Lo spirito come svolgimento)
cap. XVIII (Idealismo o misticismo?)
G. Gentile, Sistema di logica come teoria del conoscere (1917-1923):
Parte I, cap. IV (La dialettica del valore)
Parte II, cap. I (La legge fondamentale)
Parte III, cap. V (Il dialettismo)
Parte IV, cap. VI (La storia)
1.
M. Visentin, Breve profilo del neoidealismo italiano, in Id., Il neoparmenidismo italiano. I. Le premesse storiche e filosofiche: Croce e Gentile, Bibliopolis, Napoli 2005, pp. 49-86;
M. Mustè, La filosofia dell’idealismo italiano, Carocci, Roma 2008, pp. 85-96;
2.
G. Sasso, Gentile, Croce e la distinzione, in Id., Filosofia e idealismo. VI. Ultimi paralipomeni, Bibliopolis, Napoli 2012, pp. 211-268
Consigliati (per approfondire)
P. Di Giovanni (a cura di), Croce e Gentile. La polemica sull’idealismo, Le Lettere, Firenze 2013
M. Lancellotti, Croce e Gentile. La distinzione l’unità dello spirito, Edizioni Studium, Roma 1988
Assessment methods
1) know how to contextualize the themes of the course from the historical-philosophical point of view;
2) To know the terminology, the fundamental concepts and the theoretical references of the texts explored by the course
3) being able to analytically reconstruct the trend of the analyzed texts, highlighting points/steps nodal and argument ways
4) grasp the outcomes of this specific approach to theme.
Teaching methods
Teaching language
Further information
Students who do not attend lessons are required to agree the program with the teacher.
Accessibility, Disability and Inclusion
Ca' Foscari abides by Italian Law (Law 17/1999; Law 170/2010) regarding support services and accommodation available to students with disabilities. This includes students with mobility, visual, hearing and other disabilities (Law 17/1999), and specific learning impairments (Law 170/2010). If you have a disability or impairment that requires accommodations (i.e., alternate testing, readers, note takers or interpreters) please contact the Disability and Accessibility Offices in Student Services: disabilita@unive.it.
Type of exam
2030 Agenda for Sustainable Development Goals
This subject deals with topics related to the macro-area "Human capital, health, education" and contributes to the achievement of one or more goals of U. N. Agenda for Sustainable Development