HISTORY OF MODERN ART CRITICISM - I
- Academic year
- 2019/2020 Syllabus of previous years
- Official course title
- STORIA E CRITICA DELL'ARTE MODERNA I
- Course code
- EM3F17 (AF:318878 AR:168796)
- Modality
- On campus classes
- ECTS credits
- 6 out of 12 of HISTORY OF MODERN ART CRITICISM
- Degree level
- Master's Degree Programme (DM270)
- Educational sector code
- L-ART/02
- Period
- 3rd Term
- Course year
- 1
- Moodle
- Go to Moodle page
Contribution of the course to the overall degree programme goals
Expected learning outcomes
Ability to employ knowledge and understanding : students will be able to master the main contents, concepts and terms of the course through an elaboration of personal and critical speech supporting by the tools provided by the teacher.
Capacity of judgment : students will be able to develop a critical approach on the different contents of the course.
Communicative skills : students will be able to discuss specific subjects, respecting Italian syntax and enjoying the dialogue with teacher and other students.
Understanding skills : students’ understanding skills will be stimulate by seminar approach and inclusive discussions animated by teacher, academic scholars and other students.
Pre-requirements
Contents
This course is dedicated to the Renaissance Venetian painting (especially on XVIth century, Giorgione, Tiziano, Tintoretto, Veronese, but also Palma il Giovane and Leonardo Corona). Among the major topics of this course, It will investigate the historical and social context, the artistical training, the religious debate, the relationship between painting and sources and between artists and patrons.
Referral texts
- A. Gentili, Giorgione, Art dossier, n° 148 (settembre 1999)
- A. Gentili, Tiziano, Art dossier, n° 47 (giugno 1990)
- A. Gentili, Tiziano, Milano 2012, pp. 8-14 ; 54-83 ; 99-117 ; 166-201 ; 330-419.
- R. Krischel, Jacopo Robusti detto il Tintoretto. 1519-1594, Colonia 2000
- A. Gentili, Tintoretto. I temi religiosi, Art et dossier, allegato al n. 228 (dic. 2006)
- A. Gentili, M. Di Monte, Veronese nella chiesa di San Sebastiano, Venezia 2005
- A. Gentili, C. Terribile, M. Di Monte, G. Tagliaferro, Veronese. La pittura profana, Art Dossier, allegato al n. 209 (marzo 2005)
- B. Aikema, « Pictor religious » con AA.VV., « Opere » ; T. Dalla Costa, « Paolo Veronese e la bottega. Le botteghe dei Caliari », in B. Aikema, P. Marini (a cura di), Paolo Veronese. L’illusione della realtà, cat., Verona, 5 luglio-5 ott. 2014, Milano 2014, pp. 240-301, 314-326.
Lettura consigliata :
- M. Hochmann, Peintres et commanditaires à Venise 1540-1628, Roma 1992
Due saggi a scelta su due differenti artisti o temi:
- M. E. Massimi, « Jacopo Tintoretto e i confratelli della Scuola Grande di San Rocco. Strategie culturali e committenza artistica », in Venezia Cinquecento, 9/1995, pp. 5-108.
- B. Peria, « Tintoretto e l’Ultima Cena, in Venezia Cinquecento, 13/1997, pp. 79-140
- M. Di Monte, « Immagini, devozione e pubblico. Sul problema dell’interpretazione della pittura religiosa del Cinquenceto », in Venezia Cinquecento, 16/1998, pp. 5-51
- F. Mozzetti, « Educare per immagini : gesti di carità e attivismo caritatevole », in ivi, pp. 53-80.
- G. Sarti, « ‘Figurar nell’immaginazione’ : la cappella del Sacramento e il ciclo cristologico », in ivi, pp. 81-103
- B. Peria, « Ancora sull’iconografia dell’Ultima cena, tra i Santacroce e Palma il Giovane », in ivi, pp. 147-173.
- M. Di Monte, « La morte bella. Il martirio nella pittura di Tiziano, Tintoretto e Veronese », in Venezia Cinquecento, 17/1999, pp. 91-179.
- M. Di Monte, « Problemi di iconologia. Specialmente veronesiani », in Venezia Cinquecento, 29/2005, pp. 5-39.
- G. Tagliaferro, « Le forme della Vergine : la personificazione di Venezia nel processo creativo di Paolo Veronese », in Venezia Cinquecento, 30/2005, pp. 5-158.
- R. Krischel, Jacopo Tintoretto : Il Miracolo dello schiavo, Modena, Panini, 2006, 58 pp.
- V. Sapienza, « Miti, metafore e profezie. Le Storie di Maria di Jacopo Tintoretto nella sala terrena della Scuola Grande di San Rocco », in Venezia Cinquecento, 33/2007, pp. 49-140
- J. Koering, « Titien sculpteur ? », in Venezia Cinquecento, 36/2008, pp. 177-196.
- G. Cassegrain, « Vers la mort (et au-delà) », in V. Delieuvin, J. Habert (a cura di), Titien, Tintoret, Véronèse. Rivalités à Venise, cat. Paris, Musée du Louvre, 17 sett. 2009 -4 genn. 2010, Paris 2009, pp. 393-407.
- D. Bodart, « Le reflet et l’éclat. Jeux de l’envers dans la peinture vénitienne du XVIe siècle », in ivi, pp. 216-259.
- A. Gentili, « Vedere i miracoli. Politiche della guarigione in Tintoretto e Veronese », in La bilancia dell’arcangelo. Vedere i dettagli nella pittura veneziana del Cinquecento, Roma, Bulzoni, 2009, pp. 199-214.
- A. Gentili, « Tempi della narrazione e tempo dell’allegoria. Tintoretto alla Madonna dell’Orto, a San Cassiano, alla Scuola Grande di San Rocco », in La bilancia dell’arcangelo. Vedere i dettagli nella pittura veneziana del Cinquecento, Roma, Bulzoni, 2009, pp. 215-243.
- J. Koering, « Titien l’iconophage », in Venezia Cinquecento, 41/2011, pp. 5-37
- M. Di Monte, « Le immagini in dettaglio. La pittura vista alla giusta distanza », in Venezia Cinquecento, 44/2012, pp. 113-162.
- F. Trentini, « Di fronte a Saturno. Paolo Veronese e la cultura figurativa europea tra ebraismo e cristianesimo », in Venezia Cinquecento, 45/2013, pp. 57-138.
Assessment methods
Teaching methods
Teaching language
Further information
Type of exam
2030 Agenda for Sustainable Development Goals
This subject deals with topics related to the macro-area "Human capital, health, education" and contributes to the achievement of one or more goals of U. N. Agenda for Sustainable Development