PRODUCTION AND FRUITION OF MUSIC - I
- Academic year
- 2019/2020 Syllabus of previous years
- Official course title
- PRODUZIONE, RICEZIONE E CONSUMO DELLA MUSICA I
- Course code
- EM3F13 (AF:318844 AR:168784)
- Modality
- On campus classes
- ECTS credits
- 6 out of 12 of PRODUCTION AND FRUITION OF MUSIC
- Degree level
- Master's Degree Programme (DM270)
- Educational sector code
- L-ART/07
- Period
- 1st Term
- Course year
- 1
Contribution of the course to the overall degree programme goals
Expected learning outcomes
2. Ability to apply knowledge and understanding: to develop a critical conscience in relation to some essential works in the history of music.
3. Ability to judge: ability to formulate conscious exegesis, in relation to the social history of the arts and to politics.
4. Communication skills: reaching an advanced domain of public communication, in close dialogue with one's colleagues and interacting with the teacher, knowing how to exploit the many possibilities that the research offers modern means of communication.
5. Learning skills: knowing how to handle critical texts and bibliographies.
The student will have acquired basic knowledge on the functioning of theater and concert seasons and on the management systems of musical institutions, deepening aspects of artistic programming in relation to the subject dealt with in a specialized manner.
Pre-requirements
Contents
The Teatro alla Scala is universally known today as excellence in the field of opera. The history from birth will be studied, as far as possible, and the production system of a tireless machine that supplies art and culture to the world since 1778, frequented by the greatest artists and intellectuals at any time. If until the mid-nineteenth century the Piermarini room was among the first, together with the Teatro di San Carlo in Naples and the Fenice in Venice, in the second part it established itself on all the other theaters, obtaining a record that it still holds today also thanks, in modern times, to two musical directors who honored Italy: Arturo Toscanini and Claudio Abbado.
Homepage: http://www-5.unipv.it/girardi/2020_SIST/SIST_2020.htm
Exam Program: http://www-5.unipv.it/girardi/2020_SIST/SIST_2020_esame.htm
Referral texts
Angela I, De Benedictis, Vincenzina C. Ottomano, Claudio Abbado alla Scala, Milano, Rizzoli, 2008.
Milano, laboratorio musicale del Novecento. Scritti per Luciana Pestalozza, a cura di Oreste Bossini, Milano, Archinto, 2009.
Fiamma Nicolodi, Il sistema produttivo dall’Unità a oggi, nella Storia dell’Opera italiana, a cura di Lorenzo Bianconi e Giorgio Pestelli, vol. 4 Il sistema produttivo e le sue competenze, Torino, EDT/Musica, 1987, pp. 167-229.
Teatro alla Scala. Cronologia di tutti gli spettacoli rappresentati in questo teatro dal giorno del solenne suo aprimento sino ad oggi, con introduzione e notazioni compilate da Luigi Romani, Milano, Pirola, 1862
Notizie storiche e descrizione dell'I. R. Teatro della Scala corredata di tavole illustrative e di un prospetto delle dimensioni e capacità in confronto anche di alcuni de'principali teatri d’Europa, coll’elenco de’ palchi di ragione privata, e de’rispettivi proprietarj, Milano, Salvi, 1856
John Rosselli, Sull’ali dorate. Il mondo musicale italiano dell’Ottocento, Bologna, Il Mulino, 1992
Id., Il sistema produttivo, 1780-1880, in Il sistema produttivo e le sue competenze, cit., pp. 77-165
Harvey Sachs, Musica e regime [Music in Fascist Italy, 1984], Milano, il Saggiatore, 1995: Capitolo VI. Il caso Toscanini, pp. 271-313; poscritto (1994) al «Caso Toscanini», pp. 315-317, epilogo, pp. 319-321
Id., Toscanini [1978], Milano, il Saggiatore, 1998.
Teatro alla Scala, 1776-1881; commissioni teatrali, cenni storici e descrittivi, pianta del fabbricato. Serie delle opere in musica [...] Serie dei balli [... ]. Compilazione di Pompeo Cambiasi, Milano, Ricordi, 1881.
Carlo Steno Rossi, Il teatro come impresa: la Fenice negli anni 1836-66, «Quaderni dell’Archivio Storico», 1, Venezia 2005.