HISTORY OF BYZANTINE ART (ADVANCED COURSE)
- Academic year
- 2019/2020 Syllabus of previous years
- Official course title
- STORIA DELL'ARTE BIZANTINA SP.
- Course code
- FM0210 (AF:313061 AR:168040)
- Modality
- On campus classes
- ECTS credits
- 6
- Degree level
- Master's Degree Programme (DM270)
- Educational sector code
- L-ART/01
- Period
- 3rd Term
Contribution of the course to the overall degree programme goals
Expected learning outcomes
- Ability to apply knowledge and understanding: to be able to bring back the works of art and the artistic phenomena treated in class in the socio-cultural and spatial-temporal areas of belonging;
- Ability to judge: to be able to grasp the most significant aspects of each work of art, whether they belong to the formal, iconographic, iconological, symbolic, socio-cultural, aesthetic fields;
- Communication skills: knowing how to describe works of art and artistic phenomena treated in class using the specific terminology of the discipline; be able to express clearly, and grammatically correct, notions, reflections and concepts acquired during the lessons;
- Learning skills: at the end of the course the student must be able to provide a reading at the same time analytical and critical of the works of art and artistic phenomena treated, integrating the knowledge acquired during the lessons to read the texts indicated.
Pre-requirements
Contents
Referral texts
° For an introduction to the St. Mark's Basilica and to the churches of Torcello:
- ZULIANI, Fulvio, San Marco a Venezia, in “Veneto romanico”, edited by Fulvio Zuliani, Milano, Jaca Book, 2008, pp. 35-65.
- TREVISAN Gianpaolo, Santa Maria Assunta e Santa Fosca, in “Veneto romanico”, edited by Fulvio Zuliani, Milano, Jaca Book, 2008, pp. 67-89.
° For an overview of the wall mosaics of the northern Adriatic between the 11th and 13th centuries:
- Rizzardi, Clementina, Mosaici altoadriatici: il rapporto artistico Venezia-Bisanzio-Ravenna in età medievale, Ravenna, Edizioni del Girasole, 1985.
° For the identification of subjects and inscriptions in the mosaic decoration of San Marco:
- VIO Ettore, DA VILLA URBANI Maria, Il repertorio iconografico e le iscrizioni, in “San Marco, basilica patriarcale in Venezia. I mosaici, le iscrizioni, la Pala d’oro, Milano, Fabbri, 1991 pp. 17-215.
° On Tesoro of San Marco and the Pala d’Oro:
- VOLBACH, Fritz W., Opere antiche, tardo-antiche e protobizantine, in “Il tesoro di San Marco”, a cura di H. R. Hahnloser, vol. 2 (“Il tesoro e il museo”), Firenze, Sansoni, 1971, pp. 1-11.
- GRABAR, André, Opere bizantine, in “Il tesoro di San Marco”, a cura di H. R. Hahnloser, vol. 2 (“Il tesoro e il museo”), Firenze, Sansoni, 1971, pp. 13-97.
- POLACCO, Renato, La pala d’oro, in “San Marco: basilica patriarcale in Venezia. I mosaici, le iscrizioni, la pala d’oro”, a cura di M. Andaloro et alii, Milano, Fabbri, 1991, pp. 227-238.
° For the preparation for the exam, in addition to the texts listed above, the reading of ONE essay chosen from the following is required:
- ANDREESCU-TREADGOLD, Irina, L’ingresso a San Marco nell’XI secolo: i primi mosaici del Portal Grande, in “San Marco, la Basilica di Venezia: arte, storia, conservazione”, a cura di Ettore Vio, Venezia, Marsilio, 2019, I, pp. 249-270.
- BARSANTI, Claudia, PILUTTI NAMER, Myriam, Da Costantinopoli a Venezia: nuove spoglie della chiesa di S. Polieucto; nota preliminare, in “Néa Róme”, 6, 2009, pp. 133-156.
- BEVILACQUA, Livia, Le porte ageminate bizantine della basilica, in “San Marco, la Basilica di Venezia: arte, storia, conservazione”, a cura di Ettore Vio, Venezia, Marsilio, 2019, II, pp. 105-116.
- LAZZARINI, Lorenzo, I marmi dell’edicola nota come “capitello del Crocifisso”, in “San Marco, la Basilica di Venezia: arte, storia, conservazione”, a cura di Ettore Vio, Venezia, Marsilio, 2019, I, pp. 177-188.
- MINGUZZI, Simonetta, Lastre scolpite in San Marco: riflessioni sui plutei delle gallerie, in “San Marco, la Basilica di Venezia: arte, storia, conservazione”, a cura di Ettore Vio, Venezia, Marsilio, 2019, II, pp. 21-26.
- RICHARDSON, Joan, Elementi bizantini nell'architettura delle chiese di San Marco, di Santa Fosca di Torcello e del duomo di Jesolo, in “Storia dell’arte marciana”, Atti del convegno internazionale di studi, Venezia, 11-14 ottobre 1994, a cura di Renato Polacco, Venezia, Marsilio, 1997, vol. 1 (“Architettura”), pp. 176-183.
- SINDING-LARSEN, Staale, A walk with Otto Demus: the mosaics of San Marco, Venice, and arthistorical analysis, in “Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia”, 8, 1992, pp. 145-205.
- TIGLER, Guido, I pilastri "acritani": genesi dell’equivoco, in "Florilegium artium. Scritti in memoria di Renato Polacco", a cura di Giordana Trovabene, Padova, Il Poligrafo, 2006, pp. 161-172.
- VALENTI, Devis, Il fregio musivo a tralcio della navata meridionale: analisi, contesto e cronologia, in “San Marco, la Basilica di Venezia: arte, storia, conservazione”, a cura di Ettore Vio, Venezia, Marsilio, 2019, I, 287-296.
° For specific themes and works of art, other bibliographic references can be reported during the lessons. The texts cited that should be untraceable will be provided in pdf format.