INFORMATION LITERACY
- Academic year
- 2019/2020 Syllabus of previous years
- Official course title
- BIBLIOGRAFIA
- Course code
- FT0403 (AF:308746 AR:170112)
- Modality
- Online
- ECTS credits
- 6
- Degree level
- Bachelor's Degree Programme
- Educational sector code
- M-STO/08
- Period
- 1st Semester
- Where
- VENEZIA
- Moodle
- Go to Moodle page
Contribution of the course to the overall degree programme goals
Expected learning outcomes
Pre-requirements
Contents
Referral texts
TEMPORARY BIBLIOGRAPHY:
--- Bibliografia per i frequentanti:
Gianna Del Bono. Il servizio di consultazione, in: Biblioteconomia: principi e questioni, a cura di Giovanni Solimine e Paul Gabriele Weston, Roma, Carocci, 2007, p. 291-314 (solo da p. 304 a p. 313).
Claudio Gnoli. Le citazioni bibliografiche, in AIB-WEB Contributi http://www.aib.it/aib/contr/gnoli2.htm , ultimo aggiornamento febbraio 2000.
Fabio Metitieri e Riccardo Ridi. Biblioteche in rete. Istruzioni per l'uso, Roma-Bari, Laterza, nuova edizione aggiornata del 2005, ristampata nel 2007, disponibile anche online con un aggiornamento a giugno 2008 http://www.laterza.it/bibliotecheinrete/ . Solo i capitoli 1, 2, 3, 4, 9, 10 e 11.
Rolando Minuti (a cura di). Il web e gli studi storici. Guida critica all'uso della rete, Roma, Carocci, 2015 Solo i capitoli 1 (Biblioteche e bibliografie online) e 3 (Le riviste digitali e la ricerca storica)
Riccardo Ridi. Il mondo dei documenti. Cosa sono, come valutarli e organizzarli, Roma-Bari, Laterza, 2010. Solo il capitolo VI.
Riccardo Ridi. I concetti fondamentali del servizio di reference, Ca' Foscari, versione 1.1, ottobre 2014, http://virgo.unive.it/ridi/wplis08-1.pdf . Solo il capitolo 1 e il primo paragrafo del capitolo 2.
Riccardo Ridi. Strumenti e strategie per la ricerca di informazioni WWW, in ESB Forum http://www.riccardoridi.it/esb/ridi-mot.htm , ultimo aggiornamento agosto 2013.
--- Bibliografia supplementare per i non-frequentanti, che quindi dovranno studiare tutti i testi del precedente elenco e in aggiunta anche i seguenti:
Biblioteconomia. Guida classificata, diretta da Mauro Guerrini, Milano, Editrice Bibliografica, 2007. Solo da p. 107 a p. 134 ("strumenti e strategie di ricerca bibliografica") e da p. 167 a p. 173 ("tipi di biblioteca").
Francesco Dell'Orso. Citazioni bibliografiche secondo il Chicago manual of style, in AIB-WEB Contributi http://www.aib.it/aib/contr/dellorso1.htm , ultimo aggiornamento novembre 2007.
Mauro Guerrini con Carlo Bianchini e Andrea Capaccioni. La biblioteca spiegata agli studenti universitari, Milano, Editrice Bibliografica, 2012.
Assessment methods
Teaching methods
Teaching language
Further information
available at http://virgo.unive.it//ridi/
To take part in the course (which takes place from mid-September to mid-December each year) students must register on the Ca 'Foscari e-learning platform (http://moodle.unive.it/ ) using the password that they can ask teacher from 1 September by sending an email to ridi@unive.it.
Students who can not access the platform during this period can write to the teacher to agree on a different program for the exam.
The lessons are scheduled "in the virtual classroom" on Monday afternoon because each course must necessarily have a timetable, but this indication is purely administrative, because the lessons consist of a series of teaching materials (which are put online on Sunday evening or Monday morning and to which students can access at any time until the end of the course) and in a forum for discussion (constantly available from the beginning to the end of the course). So the course can also be followed by those who can not be online on Monday afternoon (or on other mornings or afternoons of the week).
Accessibility, Disability and Inclusion. Accommodation and support services for students with disabilities and students with specific learning impairments.
Ca’ Foscari abides by Italian Law (Law 17/1999; Law 170/2010) regarding support
services and accommodation available to students with disabilities. This includes students with
mobility, visual, hearing and other disabilities (Law 17/1999), and specific learning impairments (Law 170/2010). If you have a disability or impairment that requires accommodations (i.e., alternate testing, readers, note takers or interpreters) please contact the Disability and Accessibility Offices in Student Services: disabilita@unive.it.
Type of exam
2030 Agenda for Sustainable Development Goals
This subject deals with topics related to the macro-area "Human capital, health, education" and contributes to the achievement of one or more goals of U. N. Agenda for Sustainable Development