GENDERS, RIGHTS, EDUCATION ACHIEVEMENTS AND MANAGEMENT
- Academic year
- 2018/2019 Syllabus of previous years
- Official course title
- GENERE, GENERI, DIRITTI, FORMAZIONE E MANAGEMENT
- Course code
- NE002A (AF:294507 AR:162232)
- Modality
- On campus classes
- ECTS credits
- 6
- Degree level
- Minor
- Educational sector code
- M-PED/01
- Period
- 1st Semester
- Course year
- 1
- Where
- VENEZIA
- Moodle
- Go to Moodle page
Contribution of the course to the overall degree programme goals
The course is open to all students of LT University of Venice.
The course in question sensitizes to the thematic and cultural constructs of feminine, masculine and plural genders. It analyzes gender stereotypes, socio-cultural and institutional processes related to equal opportunities and equality, gender's differences. Particular attention will be paid to gender violence and to the contributions of technological innovations.
Expected learning outcomes
B) Learning of: educational practices, training to equal opportunities and institutional facilities.
C) autonomy of judgment: ability of critical analysis of gender cultural social and traditional stereotypes
D) Communicative Skills: being able to communicate and discuss democratically and effectively on the subject
Pre-requirements
Contents
The course analyzes gender differences through cultural, social and anthropological constructs, theorisations, organizational forms and educational and training practices.
Particular attention will be given to laws and institutional directives, to rights, to communication and mediatic practices within the social and cultural systems through news, media and films.
Two seminars are planned, on gender violence and on technologies in aid of equal opportunities
Referral texts
Leccardi C., Rileggendo le differenze di genere, di generazione di orientamento sessuale, Guerini 2002 (fotocopie)
Teacher's teaching materials and personalized or group research
Biblio research
Baird V., Le diversità sessuali, Carrocci 2003
Bassanini G., Per amore della città. Donne partecipazione progetto, Angeli 2008
Bellagamba A., Di Cori P., Pustianaz M., Generi di traverso, Edizioni Mercurio, 2000
Bellassai, S., La mascolinità contemporanea, Carrocci 2004
Bourdieu P. Il dominio maschile, Feltrinelli 2007 (1998)
Braidotti R., The Posthuman, Polity Press, Cambridge 2013.
Butler J., Fare e disfare il genere, 2014 (2012)
Cavarero A., Restaino F., le filosofie femministe, Paravia 1999
Cherubini A.M., Colella C., Mangia C., Empowerment e orientamento di genere nella scienza. Dalla teoria alle buone pratiche, Angeli 2011
Chiappi F., Pezza M., Genere & formazione. Proposte per lo sviluppo del potenziale femminili, Franco Angeli 2016
Ciccone S., Essere Maschi. Tra potere e libertà , Rosemberg &S. 2009
Corbisiero F., (a cura di), Comunità Omosessuali. Popolazione LGBT, Angeli, 2013
Cordelia F., Maschi=femmine., Ponte alle Grazie Firenze, 2011
Crespi I., Processi di socializzazione e identità di genere, EUM, 2008
Cuomo S., Mapelli A., Donne al vertice. Women ready for board, Guerini Milano 2012
De Beauvoir, S., Il secondo sesso, Il Saggiatore, 2012 (1949)
Del Re A., Longo V., Perini L., I confini della cittadinanza. Genere partecipazione politica e cittadinanza, Angeli 2010
Demetrio D., L'interiorità maschile. Le solitudini degli uomini, Cortina Raffaello, Milano 2010
Di Mauro M., Organizzazione e differenze, AIF Angeli, 2010
Durst M. Poznanski C., La creatività: percorsi di genere, Angeli 2011
Faralli C., Andreozzi,M., Tiengo A., Donne, ambiente e animali non umani, Riflessioni bioetiche al femminile, LED 2014
Gamberi C., et alii, Educare al genere, Carrocci, 2010
Gnisci A., Letteratura comparata, (Viaggio nell’alterità, cm), Mondadori 2002
Graglia M., Omofobia, Strumenti di analisi e di intervento, Carrocci 2012
Iori V. , (a cura di), Fare la differenza. Analisi e proposte di gender management, Angeli 2014
Irigaray L., Elogio del toccare, Il Melangolo, Bollati Boringhieri, 2010
Leccardi C., Tra i generi. Rileggendo le differenze di genere, di generazione, di orientamento sessuale, Guerini Milano 2001
Loiodice I., Percorsi di genere: società cultura formazione, ETS 2012
Mancini C., Oltre il femminismo. Le donne nella società pluralista, Il Mulino 2002
Mead M., Maschio e femmina, Il Saggiatore 1962 (1949)
Morini C., Per amore o per forza. Femminilizzazione del lavoro e biopolitiche del corpo, Ombre Corte edizioni 2010
Naldini M., Saraceno C. , Vecchi e Nuovi Patti tra Sessi e Generazioni, Bologna Il Mulino 2011.
Ostrom E., Beyond Markets and States: Polycentric Governance of Complex Economic Systems. Nobel Prize Lecture, December 8, 2009.
Padoan I., Il dolore dell’Uomo, in Le malattie dell’anima a cura di.A. e G., , Mimesis 2009
Padoan I., La passione del maschio, in, Home made Violence, AAVV, Mimesis 2014
Padoan I., Sangiuliano M., Educare con differenza, Rosenberg & Sellier 2008
Padua D., Sociologia del diversity management. Il valore delle differenze, Morlacchi 2007
Pasquino M., Plastina S., Fare e disfare. Saggi a partire da Judith Butler, Mimesis 2008
Picone S., Saraceno C., La costruzione sociale del femminile e del maschile, Mulino 1996
Pisconti R., Applicare Wittgenstein al pensiero femminista, Liguori 2011
Plevani T., Taddia F., Il maschio è inutile. Un saggio quasi filosofico, Rizzoli 2014
Puleio L., La gender equality nell’economia dell’azienda, Angeli 20111
Ragone R., Maschile o femminile. La lingua italiana e il suo genio, Armando 2001
Assessment methods
Teaching methods
Teaching language
Further information
Type of exam
2030 Agenda for Sustainable Development Goals
This subject deals with topics related to the macro-area "Poverty and inequalities" and contributes to the achievement of one or more goals of U. N. Agenda for Sustainable Development