GENDERS, RIGHTS, EDUCATION ACHIEVEMENTS AND MANAGEMENT

Academic year
2018/2019 Syllabus of previous years
Official course title
GENERE, GENERI, DIRITTI, FORMAZIONE E MANAGEMENT
Course code
NE002A (AF:294507 AR:162232)
Modality
On campus classes
ECTS credits
6
Degree level
Minor
Educational sector code
M-PED/01
Period
1st Semester
Course year
1
Where
VENEZIA
Moodle
Go to Moodle page
The gender course is part of a course of three teachings ( Dep. ok philosophy and BC; Economic, Management) oriented towards gender equality and equal opportunities.
The course is open to all students of LT University of Venice.
The course in question sensitizes to the thematic and cultural constructs of feminine, masculine and plural genders. It analyzes gender stereotypes, socio-cultural and institutional processes related to equal opportunities and equality, gender's differences. Particular attention will be paid to gender violence and to the contributions of technological innovations.
A) Knowledge and ability to understand gender's language differences and gender's mainstreaming
B) Learning of: educational practices, training to equal opportunities and institutional facilities.
C) autonomy of judgment: ability of critical analysis of gender cultural social and traditional stereotypes
D) Communicative Skills: being able to communicate and discuss democratically and effectively on the subject
Gender, difference, gender diversity, equality, mainstreaming
Particular attention will be given to the issue of plurality of genres to their organizations, their rights, and according to news, media and movies to bodily and communicative practices within social and cultural systems.
The course analyzes gender differences through cultural, social and anthropological constructs, theorisations, organizational forms and educational and training practices.
Particular attention will be given to laws and institutional directives, to rights, to communication and mediatic practices within the social and cultural systems through news, media and films.
Two seminars are planned, on gender violence and on technologies in aid of equal opportunities
Examen test
Leccardi C., Rileggendo le differenze di genere, di generazione di orientamento sessuale, Guerini 2002 (fotocopie)
Teacher's teaching materials and personalized or group research

Biblio research
Baird V., Le diversità sessuali, Carrocci 2003
Bassanini G., Per amore della città. Donne partecipazione progetto, Angeli 2008
Bellagamba A., Di Cori P., Pustianaz M., Generi di traverso, Edizioni Mercurio, 2000
Bellassai, S., La mascolinità contemporanea, Carrocci 2004
Bourdieu P. Il dominio maschile, Feltrinelli 2007 (1998)
Braidotti R., The Posthuman, Polity Press, Cambridge 2013.
Butler J., Fare e disfare il genere, 2014 (2012)
Cavarero A., Restaino F., le filosofie femministe, Paravia 1999
Cherubini A.M., Colella C., Mangia C., Empowerment e orientamento di genere nella scienza. Dalla teoria alle buone pratiche, Angeli 2011
Chiappi F., ‎Pezza M., Genere & formazione. Proposte per lo sviluppo del potenziale femminili, Franco Angeli 2016
Ciccone S., Essere Maschi. Tra potere e libertà , Rosemberg &S. 2009
Corbisiero F., (a cura di), Comunità Omosessuali. Popolazione LGBT, Angeli, 2013
Cordelia F., Maschi=femmine., Ponte alle Grazie Firenze, 2011
Crespi I., Processi di socializzazione e identità di genere, EUM, 2008
Cuomo S., Mapelli A., Donne al vertice. Women ready for board, Guerini Milano 2012
De Beauvoir, S., Il secondo sesso, Il Saggiatore, 2012 (1949)
Del Re A., Longo V., Perini L., I confini della cittadinanza. Genere partecipazione politica e cittadinanza, Angeli 2010
Demetrio D., L'interiorità maschile. Le solitudini degli uomini, Cortina Raffaello, Milano 2010
Di Mauro M., Organizzazione e differenze, AIF Angeli, 2010
Durst M. Poznanski C., La creatività: percorsi di genere, Angeli 2011
Faralli C., Andreozzi,M., Tiengo A., Donne, ambiente e animali non umani, Riflessioni bioetiche al femminile, LED 2014
Gamberi C., et alii, Educare al genere, Carrocci, 2010
Gnisci A., Letteratura comparata, (Viaggio nell’alterità, cm), Mondadori 2002
Graglia M., Omofobia, Strumenti di analisi e di intervento, Carrocci 2012
Iori V. , (a cura di), Fare la differenza. Analisi e proposte di gender management, Angeli 2014
Irigaray L., Elogio del toccare, Il Melangolo, Bollati Boringhieri, 2010
Leccardi C., Tra i generi. Rileggendo le differenze di genere, di generazione, di orientamento sessuale, Guerini Milano 2001
Loiodice I., Percorsi di genere: società cultura formazione, ETS 2012
Mancini C., Oltre il femminismo. Le donne nella società pluralista, Il Mulino 2002
Mead M., Maschio e femmina, Il Saggiatore 1962 (1949)
Morini C., Per amore o per forza. Femminilizzazione del lavoro e biopolitiche del corpo, Ombre Corte edizioni 2010
Naldini M., Saraceno C. , Vecchi e Nuovi Patti tra Sessi e Generazioni, Bologna Il Mulino 2011.
Ostrom E., Beyond Markets and States: Polycentric Governance of Complex Economic Systems. Nobel Prize Lecture, December 8, 2009.
Padoan I., Il dolore dell’Uomo, in Le malattie dell’anima a cura di.A. e G., , Mimesis 2009
Padoan I., La passione del maschio, in, Home made Violence, AAVV, Mimesis 2014
Padoan I., Sangiuliano M., Educare con differenza, Rosenberg & Sellier 2008
Padua D., Sociologia del diversity management. Il valore delle differenze, Morlacchi 2007
Pasquino M., Plastina S., Fare e disfare. Saggi a partire da Judith Butler, Mimesis 2008
Picone S., Saraceno C., La costruzione sociale del femminile e del maschile, Mulino 1996
Pisconti R., Applicare Wittgenstein al pensiero femminista, Liguori 2011
Plevani T., Taddia F., Il maschio è inutile. Un saggio quasi filosofico, Rizzoli 2014
Puleio L., La gender equality nell’economia dell’azienda, Angeli 20111
Ragone R., Maschile o femminile. La lingua italiana e il suo genio, Armando 2001
The final examination is oral, individual with a thesis or, at choice, a group research.
Lessons, seminars, research, experiences, video
Italian
Seminars and congress credited (www.caffepedagogico.org)
oral

This subject deals with topics related to the macro-area "Poverty and inequalities" and contributes to the achievement of one or more goals of U. N. Agenda for Sustainable Development

Definitive programme.
Last update of the programme: 26/04/2019