PhD in Philosophy and Educational Sciences

Students

PhD Student Research topic Supervisor PhD
CARTA FRANCESCA Progetto ERC AIMODELS - The Culture of Algorithmic Models: Advancing the Historical Epistemology of Artificial Intelligence (epistemologia storica sul mondo intellettuale della prima intelligenza artificiale, connessionismo e psicometria) Pasquinelli Matteo / Omodeo Pietro Daniel / Rispoli Giulia PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
CIANI GIORGIO ERC Project AIMODELS - The Culture of Algorithmic Models: Advancing the Historical Epistemology of Artificial Intelligence. ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN WAR ECONOMIES: A POLITICAL PHILOSOPHY OF AUTOMATION. The project investigates the combined history of AI models in between military and civil applications, in between economies of production and destruction, strategies of intelligence and management, tracing the evolution of the pattern recognition techniques of the 1950s into the pattern-of-life analysis of the recent platform capitalism. Pasquinelli Matteo / Cesarale Giorgio / Omodeo Pietro Daniel PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
DE LELLIS LORENZO ERC Project AIMODELS - The Culture of Algorithmic Models: Advancing the Historical Epistemology of Artificial Intelligence. ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND MICROWORK: FOR A HISTORICAL ANALYSIS OF THE RELATIONSHIP BETWEEN AUTOMATION, KNOWLEDGE, AND THE DIVISION OF LABOR. Moving from a historical analysis on the genealogy of neural networks the project critically investigates, from a philosophical and sociological perspective, two key aspects of the human-machine relationship: the interaction between human labor and machine operations, and that between human cognition and algorithmic modeling. Pasquinelli Matteo / Omodeo Pietro Daniel / Cesarale Giorgio PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
FRIEDMAN ANTONIA ERC HealthXCross. PLANETARY HEALING IN THE ANTHROPOCENE: MICROBIOME AND THE EPISTEMOLOGIES OF CROSSING. This project contextualizes the microbiome studies within the broader discourse of critical environmental philosophy and art. Drawing on materialist feminist, decolonial, and indigenous epistemologies, the research focuses on how thinking across scales and bio-geological interdependencies can inform a reconceptualization of "planetary health”. Raffaetà Roberta/ Rispoli Giulia / Omodeo Pietro aniel PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
GHIROLDI AURORA L’etica della responsabilità applicata alla medicina. La prospettiva di Hans Jonas. Il progetto di ricerca prende avvio dallo studio del principio responsabilità di Hans Jonas (1903-1993), avendo cura di leggere i testi in lingua originale.Si indagheranno le origini filosofiche che emergono dall’analisi dei termini tedeschi. In seguito, si procederà con un’applicazione pratica dei principi di Jonas a casi clinici o esperienze testimoniate da pazienti e personale sanitario.L’obiettivo è quello di comprendere le molteplici accezioni della responsabilità in ambito clinico o in contesti di crisi. Turoldo Fabrizio / Jaffro Laurent (tesi in convenzione con Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne) PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
LAZZARI ANNA "Pensare in modo algoritmico. Integrazione dell’AI Literacy nei Percorsi per le competenze trasversali e per l’orientamento per la costruzione della cittadinanza digitale". The project explores AI application in PCTO program to enhance AI literacy in the perspective of human agency and digital citizenship. Starting from the scientific literature, the research will develop a PCTO project emphasizing the value of interdisciplinarity in promoting digital citizenship through the exploration of museum collections and the collaborative use of AI for image manipulation. curriculum Scienze della Formazione PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
RITT CINZIA Valutazione e sviluppo delle soft skills nella professione docente della scuola secondaria PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
TEMPORIN GIOVANNI L’argomento ontologico in Hegel a partire dal dibattito contemporaneo sul realismo Spanio Davide / Achella Stefania PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
TRIANNI GIORGIO Sit fides penes authorem. la testimonianza fra epistemologia e morale in John Locke - Progetto SN1604 - The Ophiucus Supernova: Post-Aristotelian Stargazing in the European Context (1604-1654) finanziato dal programma H2020 Marie Curie Grant agreement n. 844152 Cosci Matteo / Sgarbi Marco / Turoldo Fabrizio PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
PhD Student Research topic Supervisor PhD
CAPOBIANCO DAVIDE Gamification e Growth Mindset nei contesti formativi prof. Costa Massimiliano PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
CONSOLATI SABRINA Idee di storia nell'illuminismo francese: tra storia naturale e storia civile. Sgarbi Marco / Binoche Bertrand (tesi in convenzione con Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne) PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
LAFFRANCHI GABRIELE La didattica della filosofia nel quadro delle riforme italiane ed europee: opportunità, limiti e prospettive. Valutazione delle competenze nel quadro normativo europeo e italiano, sillabo delle competenze, misurazione delle competenze (Italia, Paesi europei, Unione Europea, OCSE) - (PNRR DM 118/2023– PA) Briguglia Gianluca / Cesarale Giorgio / Baschiera Barbara PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
ZAMPINI ISACCO Analogia, esistenza e discorso su Dio: uno studio sul pensiero del secondo Wittgenstein, con particolare attenzione alle ricerche dei tomisti grammaticali Pagani Paolo / Favaretti Camposampiero Matteo PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
PhD Student Research topic Supervisor PhD
ALIOTO BRIGITTA PIA "La formazione degli adulti in azienda attraverso la Gamification" Costa Massimiliano / Banzato Monica / Jacomuzzi Alessandra Cecilia PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
BRESCI SIMONE "Gassendi in Inghilterra: atomismo e fisiologia da Charleton a Locke" Martin Craig Edwin / Favaretti Camposampiero Matteo PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
HRAOUI OMAR "De Ipsa Materia. The Problem of Passivity in the Development of Leibniz's Thought" Favaretti Camposampiero Matteo / Perissinotto Luigi PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
PELLEGRINO VALENTINO "Ordine e gnosi. Eric Voegelin e Friedrich von Hayek critici della modernità." (tesi in convenzione con Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne) Pagani Paolo / Azzolini Giulio PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
PhD Student Research topic Supervisor PhD
CALZAVARA MARCO Materia e Morte. Leopardi, Gentile, Heidegger. Spanio Davide PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
CASTELLANI BARBARA L’interazione tra corpi e incorporei nel sistema stoico. (tesi in convenzione con Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne) Maso Stefano / Morel Pierre-Marie PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
FAVA GIOVANNI Towards a transcendental geology. Omodeo Pietro Daniel / Dreon Roberta / Trevisani Sebastiano PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
KOBAKHIDZE GIORGI Clandestine epistemology: the problem of dialectics in the work of Evald Ilyenkov (tesi in cotutela con Universitè Toulouse Jean Jaurès) Omodeo Pietro Daniel/Wolfe Charles PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
MOZZELIN ELISA Toward a political genealogy of walking. Reading urban space through the lens of an ecological practice. Borsa PON R&I 2014-2020 Briguglia Gianluca / Cesarale Giorgio / Castela Tiago (Università di Coimbra - CES - Center for Social Studies) PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
ZAVATTA GIACOMO Le competenze digitali e mediali per la formazione della professionalità del docente. Costa Massimiliano / Persico Donatella PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
PhD Student Research topic Supervisor PhD
CAVAZZA MARCO HEIDEGGER'S REFLECTION ON TIME-SPACE IN BEITRÄGE ZUR PHILOSOPHIE. This research focuses on one of the most enigmatic concepts of Heidegger’s thought, time-space (Zeit-Raum). On the basis of Kant's and Husserl's transcendental aesthetics, the project inquires the mutual relation between time and space, especially as Heidegger outlines it in his Contributions to Philosophy, the text that most faces this issue. The main purpose is thus to show both the importance and the role of time-space in Heidegger's philosophy. Paltrinieri Gian Luigi PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
MORETTI LAURA LA NATURE DE L'HOMME DANS LA CONTROVERSE ENTRE DESGABETS ET MALEBRANCHE. EDITION ET COMMENTAIRE DU MANUSCRIT INEDIT DES DESGABETS. Marquer Eric / Favaretti Camposampiero Matteo (Dottorato Internazionale con Université Paris I Panthéon – Sorbonne - Francia) PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
PhD Student Research topic Supervisor PhD
DELRUE VALENTINE MARIE L TURNING SUPERSTITION INTO SCIENCE. ATMOSPHERIC TIDES SCIENCE AND THE TRANSFORMATION OF ASTROLOGY IN ENLIGHTENMENT CONTINENTAL EUROPE Vanden Broecke Steven / Martin Craig Edwin (tesi in co-tutela con Ghent University, Belgio) PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
GANDOLFI GIULIA PER UN’EPISTEMOLOGIA NATURALISTA DI GEORGES CANGUILHEM. La ricerca tenta di riconsiderare la filosofia canguilhemiana come un naturalismo olistico attraverso il concetto di normatività biologica, ovvero l’istituzione di norme da parte del vivente. Tale concetto è fondamentale per concepire un rapporto uomo-ambiente e dunque un pensiero ecologico che volga lo sguardo a tematiche quali il rapporto con la tecnica, la conoscenza e la prassi. Montuschi Eleonora / Fruteau de Laclos Frédéric (Dottorato Internazionale con Université Paris I Panthéon – Sorbonne - Francia) PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
LUCE SERENA MANGIARE L'ALTRO. POLITICHE DEL SOGGETTO E TROPI DELL'INTROIEZIONE, DELL'ASSIMILAZIONE E DEL RIGETTO IN JACQUES DERRIDA. Il problema dell’inassimilabilità dell’altro è per Derrida ennesima occasione di ripensamento del soggetto, in favore del riscatto teorico dello scarto, che tradisce ogni tentativo di appropriazione totalizzante. A partire da due seminari inediti sulle retoriche del cannibalismo nell’idealismo tedesco, il progetto esplora le molteplici dimensioni della metafora antropofagica per individuarne le implicazioni etiche, nel solco comune delle riflessioni derridiane sul limite. Turoldo Fabrizio / Benoist Jocelyn (Dottorato Internazionale con Université Paris I Panthéon – Sorbonne - Francia) PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES
RORTAIS MONA LA QUESTION DE LA VULGARISATION DU SAVOIR CHEZ BRUNETTO LATINI: PROJET PEDAGOGIQUE ET CULTUREL, PLURILINGUISME ET PENSEE POLITIQUE Briguglia Gianluca / Cutinelli-Rendina Emanuele (tesi in co-tutela con Université de Strasbourg, Francia) PHILOSOPHY AND EDUCATIONAL SCIENCES