HISTORY OF INTERNATIONAL RELATIONS

Anno accademico
2023/2024 Programmi anni precedenti
Titolo corso in inglese
HISTORY OF INTERNATIONAL RELATIONS
Codice insegnamento
LM3140 (AF:459593 AR:251546)
Modalità
In presenza
Crediti formativi universitari
6
Partizione
Cognomi A-L
Livello laurea
Laurea magistrale (DM270)
Settore scientifico disciplinare
SPS/06
Periodo
I Semestre
Anno corso
1
Spazio Moodle
Link allo spazio del corso
This course is a "characterizing" course of the MA in Comparative International Relations (RIC) for the Global Studies and European Union Studies paths (last names A-L). It provides students with advanced knowledge of the History of International Relations in the 20th and 21st centuries, with an emphasis on the epistemology and methods of inquiry of the discipline, applied particularly to the study of the multiple intersections between international politics and energy issues during the 1970s. In addition to imparting a range of notions, the course aims to foster critical reflection on some of the major turning points in 20th-century international history and their legacies in more recent times. With its focus on defining the concepts under consideration, the course offers students the opportunity to refine their communication skills with reference to the history of international relations. Finally, with its emphasis on the historical method of inquiry, the course offers student a method of work to analyze events and processes in the international arena, and to develop original interpretations based on them, beyond the specific subject matter of the course itself.

I risultati di apprendimento attesi sono:
a) il consolidamento e l’approfondimento della conoscenza critica di alcune delle principali svolte nella storia internazionale del XX e dell'inizio del XXI secolo;
b) una conoscenza sicura della letteratura sugli intrecci tra politica internazionale e questioni energetiche nel corso del XX secolo, con enfasi sugli anni Settanta;
c) lo sviluppo di una capacità di formulare interpretazioni originali e fondate sulle interazioni di diversi attori internazionali con il mutamento del panorama energetico nel corso degli anni Settanta;
d) lo sviluppo della capacità di creare, leggere e interpretare criticamente una bibliografia di storia internazionale, e di esprimere giudizi critici sugli affari internazionali basati su solide conoscenze storiche, al di là dell'oggetto specifico del corso stesso;
e) lo sviluppo della capacità di comunicare la propria conoscenza con coerenza, chiarezza e precisione, e di partecipare a dibattiti informati sugli affari internazionali;
f) lo sviluppo della capacità di approfondire le proprie conoscenze nel campo della storia internazionale in modo autonomo.
Questo corso richiede una base di conoscenze in Storia e Scienza Politica, come da requisiti di ammissione del RIC, e una conoscenza di base della storia moderna e contemporanea come da programmi di scuola superiore. È inoltre richiesto un buon livello di conoscenza della lingua inglese (almeno B2). Un profondo interesse per l'argomento e un approccio serio alle lezioni e alle letture non sono requisiti formali, ma di solito aiutano.


This year's course is devoted primarily to a historical analysis of the multiple entanglements between international politics and energy issues in the 1970s, taking a comprehensive approach and paying attention to the legacies of the processes and ideas developed in that decade in the decades that followed. The course is divided into three interconnected parts: in the first (lectures 1-3) we will quickly examine what are normally considered the basic coordinates of international history in the 20th and early 21st centuries, to provide the necessary context for our main investigation. In the second (lectures 4-11), students will become familiar with some of the main historiographical debates about international politics in the 1970s in light of the emergence of a number of "energy issues" over the course of the decade (changes in the ways of conceiving energy sources with respect to the political and economic objectives of governments on a global scale, in the prices of energy commodities, in the scenarios of production and consumption of different energy sources, in environmental sensitivities, etc.). In the final part of the course, which will be based on the presentation of independent research papers prepared by the students (lectures 12-15), we will address how, in the current state of historiographical debate, different international actors interacted with what was called the "oil crisis" or "oil revolution" of 1973 and its aftermath. For the detailed syllabus of the lectures, indicating the readings relevant to each, see the detailed syllabus in Moodle.
In general, students who attend class regularly will prepare the in itinere activities and/or final papers (see below) based on their class notes, the slides and any additional documents uploaded by the teacher on Moodle, the sources needed for their final papers, and a number of articles and book chapters indicated below as "recommended" readings (for all). Please visit the Moodle space for the detailed syllabus of the lectures, indicating the readings relevant to each. The papers to be analyzed will be uploaded by the lecturer on Moodle before the specific lectures. If attending the course, the readings and papers must be studied before each lecture. Students who do not regularly attend class will have essentially the same syllabus (slides and any documents on Moodle, sources for the paper, and articles/book chapters of recommended texts), but will replace the class notes with a series of additional readings, including a volume on historical methodology as support for the preparation of the paper: for those who do not attend class regularly, the readings indicated below as "suggested" become "recommended". It is up to the student(s) to make sure they have all the necessary materials.

Recommended readings (for all)
L. Scott, "International History of the Twentieth Century", in J. Baylis, S. Smith and P. Owens (eds.), The Globalization of World Politics, 2016
M. Cox, “From the end of the cold war to a new global era?”, in J. Baylis, S. Smith and P. Owens (eds.), The Globalization of World Politics, 2016
Anthony Best et al., International history of the 20th century and beyond, 2015, chaps. 8 and 13
R. Graf, "Energy History and Histories of Energy", Docupedia-Zeitgeschichte, 2023
R. Graf, "Making Use of the 'Oil Weapon': Western Industrialized Countries and Arab Petropolitics in 1973–1974", Diplomatic History, 2012
F. Petrini, "Public Interest, Private Profits: Multinationals, Governments, and the Coming of the First Oil Crisis", Business and Economic History Online, 2014
G. Garavini, "Completing Decolonization: The 1973 ‘Oil Shock’ and the Struggle for Economic Rights", The International History Review, 2011
N. Gilman, "The New International Economic Order: A Reintroduction", Humanity Journal, 2015
G. Garavini, After Empires, 2009, pp. 243-272 (and notes)
D. Wight, Oil Money. Middle East Petrodollars and the Transformation of US Empire, 1967-1988, 2021, pp. 60-84 (and notes)
O. Skorokhodova, "The Double Shock: The Soviet Energy Crisis and the Oil Price Collapse of 1986", in D. Basosi, G. Garavini and M. Trentin, Counter-Shock. The Oil Counter-Revolution of the 1980s, 2018
C. Bonneuil, P.-L. Choquet, B. Franta, "Early warnings and emerging accountability: Total’s responses to global warming, 1971–2021", Global Environmental Change, 2021

Suggested readings (recommended for non-attending students)
M. Trachtenberg, The Craft of International History, 2006
A. Best et al., International history of the 20th century and beyond, 2015, chap. 4
G. Arrighi, “The world economy and the Cold War, 1970-90”, in M. Leffler and O.A. Westad (eds.), The Cambridge History of the Cold War, Volume 3, 2010
Giuliano Garavini, The Rise and Fall of OPEC in the 20th Century, Oxford, Oxford University Press, 2019, pp. 216-300
D. Basosi, "Oil, Dollars and US Power in the 1970s: Re-Viewing the Connections", Journal of Energy History, 2020
D. Basosi, "Lost in transition. The world's energy past, present and future at the 1981 United Nations Conference on New and Renewable Sources of Energy", Journal of Energy History, 2020
S. Kotkin, "The Kiss of Debt. The East Bloc Goes Borrowing", in N. Ferguson et al., "The Shock of the Global: The 1970s in Perspective", 2010
Per gli/le studenti frequentanti, la valutazione dell’apprendimento può assumere due forme (a loro discrezione): in itinere con esame finale "breve" o tramite esame finale "lungo". Per gli/le studenti che non frequentano regolarmente le lezioni è disponibile solo l'esame finale "lungo". In ogni caso, entrambe le modalità prevedono la stesura e la discussione di un elaborato finale su un argomento da concordare con il professore un paio di mesi prima degli esami. Le due diverse modalità di valutazione sono descritte in modo specifico nel syllabus dettagliato del corso disponibile su Moodle.
Il corso prevede lezioni frontali del docente e classi interattive nelle quali gli/le studenti discuteranno le letture assegnate o presenteranno le loro ricerche. La frequenza non è obbligatoria ma è altamente consigliata e richiede uno studio individuale approfondito delle letture consigliate prima di ogni lezione (vedi programma dettagliato sotto). Le attività in itinere non serviranno solo a determinare il voto finale, ma serviranno anche come strumenti didattici per migliorare il proprio studio nel corso del semestre. Un forum dedicato e specifici materiali, nonché specifiche attività di valutazione, saranno resi disponibili su Moodle per gli/le studenti con codice di iscrizione "701".
Inglese
Il calendario dettagliato delle lezioni, con indicazione dei relativi materiali di studio, è disponibile nella spazio Moodle del corso. Gli/le studenti con disabilità possono rivolgersi all’Ufficio Disabilità e Accessibilità (disabilita@unive.it) per usufruire dei servizi disponibili (es. modalità d'esame alternative, prenotazione del posto in aula, ecc.). Il docente è facilmente reperibile per domande relative al corso nei suoi orari di ufficio e tramite e-mail all'indirizzo duccio.basosi@unive.it. Le email devono essere scritte in uno stile formale. Per favore, usate il mio indirizzo e-mail con parsimonia e non pensatelo come una app di messaggistica istantanea, né come un servizio di assistenza ai clienti: non è né l'una, né l'altro. Le email non devono porre domande la cui risposta può essere trovata nelle informazioni contenute in questo syllabus (es.: “quali sono le letture per questo corso?”, ecc.). Gli/le studenti interessati a svolgere una tesi di laurea magistrale in Storia delle relazioni internazionali possono chiedermi, dopo aver superato l'esame, le linee guida per la tesi (scrivendo direttamente a duccio.basosi@unive.it).

orale

Questo insegnamento tratta argomenti connessi alla macroarea "Cooperazione internazionale" e concorre alla realizzazione dei relativi obiettivi ONU dell'Agenda 2030 per lo Sviluppo Sostenibile

Il programma è ancora provvisorio e potrà subire modifiche.
Data ultima modifica programma: 11/09/2023