SOCIETA' E CULTURE DI LINGUA INGLESE

Anno accademico
2022/2023 Programmi anni precedenti
Titolo corso in inglese
CULTURES AND SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE
Codice insegnamento
LT2030 (AF:381641 AR:208382)
Modalità
In presenza
Crediti formativi universitari
6
Partizione
Classe 2
Livello laurea
Laurea
Settore scientifico disciplinare
L-LIN/10
Periodo
I Semestre
Anno corso
3
Sede
VENEZIA
Spazio Moodle
Link allo spazio del corso
L’insegnamento fa parte degli insegnamenti caratterizzanti le Lingue insegnate nel Corso di Laurea in Lingue, Civiltà e Scienze del Linguaggio e ha lo scopo di arricchire la conoscenza del patrimonio linguistico, letterario e culturale della Gran Bretagna con la conoscenza delle principali caratteristiche della sua storia e della sua cultura sociale e politica, allargando ulteriormente, attraverso la lettura di testi nella lingua originale, la padronanza lessicale della lingua inglese.
Il corso si propone di approfondire, sulla base di letture di classici e di testi critici, le specificità e le peculiarità della storia e della cultura sociale e politica britannica, e le loro evoluzioni storiche nel più vasto panorama della storia europea.
Gli studenti svilupperanno le loro capacità critiche di analisi di tali fenomeni, e la coscienza delle rivelanti questioni sociali, scientifiche o etiche in essi implicate. Attraverso l’analisi dei testi in programma si consoliderà la loro capacità di elaborazione critica, formazione e argomentazione del giudizio in un linguaggio insieme specifico e comunicativo, e in una prospettiva comparativa che coinvolga la loro conoscenza ed esperienza della storia e della cultura nazionale italiana.
In particolare gli studenti acquisiranno:
1. una conoscenza del contesto storico e culturale da cui è emerso il postmodernismo;
2. la capacità di analizzare testi postmoderni e le loro tecniche quali l'ironia, la parodia, l'intertestualità, la meta-narrativa, l'autoriflessività, la decostruzione testuale, la mise en-abyme;
3. la capacità di riconoscere il modo postmoderno di interpretare la realtà storico-sociale, l'indeterminatezza, la differenza di genere, il dialogo interculturale, la mimesi e il simulacro, il carnevalesco, l'identità plurima, sociale, psicologica ed esistenziale, la polifonia.
A very good knowledge of the English language; a good knowledge of modern and contemporary literature and culture.
"The Postmodern Novel in England"
The module will discuss the rise of postmodernism both a historical phenomenon (postmodernity) and its literary and cultural aspects (postmodernism). Starting from the socio-cultural analysis of the "postmodern condition" in the works of Jean-François Lyotard, Michel Foucault, Jean Baudrillard, Fredric Jameson, and other scholars, we will analyse the ways in which English writers used the main concepts of postmodernism in their works, thorugh a discussion of two important novels as specimens of postmodern fiction, and of two films that were adapted from them.
The module will provide:
- a knowledge of the historical and cultural context from which postmodernism has emerged;
- the capacity to analyse postmodern texts with regard to their use of techniques such as irony, parody, intertextuality, metafiction, self-reflexiveness, deconstruction, mise en-abyme;
- the ability to recognise the postmodern treatment of social complexity, indeterminacy, gender difference, cultural dialogue, mimesis and simulacrum, hermeneutics, the carnivalesque, psychological, existential and social identity, plural identity, poliphony.
Students will have to read the following books:

Primary literature (novel)
A. John Fowles, The French Lieutenant's Woman, London: Vintage Books (BALI library E 8 FOW/Fre)

B. Introductions to the context and cultural background of postmodernism (compulsory reading):
1. Bran Nichol, "The Cambridge Introduction to Postmodern Fiction", Cambridge U.P.: read the "Introduction" and chapter 1, pp. 1-49 (BALI library EF Nic/Cam)
2. Simon Malpas, The Postmodern, London: Routledge (BALI library EX8 Mal/Pos)

C. We'll watch together the film that has been adapted from John Fowles' novel, and compare it to the original texts:
Karel Reisz (director), The French Lieutenant's Woman, MGM (screenplay by Harold Pinter) (BALI library DVD E REI 3)
The examination will consist in a written test on the programme.
It will comprise:

A. 2 questions with open answers (10 to 15 lines) on the main concepts and notions considered in the general part of the programme on postmodernism (Aims 1 and 3)
B. A one page (facciata) a commentary on a selected passage taken from "The French Lieutenant's Woman" (Aim 2)
C. 2 questions with short answers (2-3 lines) on the characters, plot, themes, etc. of "The French Lieutenant's Woman (Aim 2)

The examination will be in English. Students will be allowed to use a monolingual dictionary of English; no other dictionaries, books, nor tablets, smartphones etc. will be allowed during the exam.

The written exam will last 1 hour and 30 minutes to 2 hours.
Front lectures, seminars, presentations.
Italiano
Non attending students are requested to contact the teacher for supplementary readings, which they may find in the moodle materials (signalled as "for non attending students").

Students who do not participate to lessons (either in class or online) are non-attending students. Students who simply watch the panopto videos and do not interact in class are non-attending students.
orale
Programma definitivo.
Data ultima modifica programma: 03/07/2022