ADVANCED PUBLIC ECONOMICS

Anno accademico
2019/2020 Programmi anni precedenti
Titolo corso in inglese
ADVANCED PUBLIC ECONOMICS
Codice insegnamento
EM2005 (AF:304102 AR:167927)
Modalità
In presenza
Crediti formativi universitari
6
Livello laurea
Laurea magistrale (DM270)
Settore scientifico disciplinare
SECS-P/03
Periodo
1° Periodo
Anno corso
2
Sede
VENEZIA
Spazio Moodle
Link allo spazio del corso
Curriculum ECONOMICS - QEM

Mediante la frequenza delle lezioni frontali e lo studio dei testi di riferimento e del materiale didattico consigliato, il laureato consegue un sistema consolidato di conoscenze e competenze relative:
- alla conoscenza della teoria moderna del consumatore e del comportamento competitivo del produttore, ed alla comprensione della macroeconomia teorica e delle sue implicazioni di politica economica;
- alla comprensione delle relazioni esistenti tra il settore pubblico e l'economia di mercato;
- alla conoscenza degli strumenti metodologici comunemente utilizzati nella moderna economia applicata.
Le conoscenze sopra enucleate vengono accertate attraverso le prove d'esame.

Curricula ECONOMIA E FINANZA - FINANCE

Attraverso la frequenza di lezioni frontali, lo studio e l'analisi dei testi di riferimento e dei materiali suggeriti, il laureato magistrale acquisisce un sistema avanzato di conoscenze e competenze inerenti a:
- comprensione dei fenomeni economico/finanziari che riguardano i mercati finanziari e le istituzioni finanziarie a livello nazionale e internazionale;
- comprensione dei meccanismi di formazione dei prezzi nei mercati finanziari attraverso i più recenti modelli dell'economia della finanza;
- comprensione dei fenomeni macroeconomici e finanziari attraverso l'utilizzo di modelli della macroeconomia della finanza.
Le conoscenze sopra enucleate vengono accertate attraverso le prove d'esame.
Public Economics is the study of the public sector and its impact on the economy. The aim of the course is to allow students to conduct apprehensible analyses of the complex relationships which exist between the private economic agents and the public sector in a market economy. The course is divided into various parts covering different approaches to the study of the role and the activities of the public sector in a market economy. The course starts with an introductory lecture on the background of the discipline. Following it presents the classical foundations of welfare economics. It goes on to analyse the processes of collective decision making, both normatively and positively. The course then discusses various issues of the literature on economics inequality, poverty and justice, and the relationships between people ethical preferences and the role of the State in the economy.
Microeconomics I; no other prerequisites
A list of the topics covered is:
1. Introduction: Reasons and limits of State intervention in the economy. Methodological issues. Basic facts about State intervention in the history and around the world. Evolution of the field.
2. Welfarist foundations of public sector economics : a general equilibrium approach
; first and second fundamental theorems of welfare economics; 
market failures and public goods; second theorem, social welfare functions and social optimum
; private information and limits to social optimum.

3. From normative to positive public economics: 
Arrow’s theorem and criteria for preferences aggregation; voting and manipulability
; restricted preferences and median voter theorem; models of political economics and the Leviathan view of the State.
4. Inequality, poverty, justice: approaches, definitions, measures; what the numbers tell; models and approaches for State intervention.
The material for the course is covered by chapters in:

Hindriks, Jean and Gareth D. Myles, 2013, Intermediate Public Economics, II edition, MIT Press.

- A webpage for the course will be active on the e-learning platform at moodle.unive.it. The page will contain references for additional readings from scientific journals, exercises, details on the weakly program and lectures and other materials.
Students’ assessment is based on a exam paper which contains (1h 30', closed-book): A) one open-question to be chosen out of 4/5; B) two exercises to be chosen out of 3.
The course follows a conventional teaching approach, based on lectures, exercise sessions, and discussions, also based on evidence from experimental economics.
Inglese
scritto

Questo insegnamento tratta argomenti connessi alla macroarea "Capitale umano, salute, educazione" e concorre alla realizzazione dei relativi obiettivi ONU dell'Agenda 2030 per lo Sviluppo Sostenibile

Programma definitivo.
Data ultima modifica programma: 21/08/2019